به گزارش اکوایران، سخنان جرومی پاول، عقب نشینی در نرخ سود اوراق خزانه داری آمریکا و همچنین کاهش در شاخص دلار آمریکا در روزی که گذشت سبب شد تا طلا افت قیمتی خود در هفته اخیر را جبران کند. طلا که در میانه روز تا قیمت 1810 دلاری نیز افزایش یافته بود در ساعات آخر معاملات تا مرز 1820 دلاری نیز پیشروی کرد.

واکنش صعودی به صحبت های پاول

 این صعود در حالی اتفاق افتاد که بیشتر معامله گران در بازارها در انتظار صحبت های جرومی پاول، سکان دار فدرال رزرو بودند. این سخنان از آن جهت حائز اهمیت بود که بازارها در انتظار تعیین زمان تغییر جهت سیاست های فدرال رزرو هستند. قرار است جلسه تصمیم گیری برای تمدید چهارساله ریاست پاول بر بانک مرکزی آمریکا در مجلس سنا نیز برگزار شود. برداشت اولیه بازارها از سخنان پاول این بود که فعلا هیچ گونه اقدام غافلگیرانه در جهت سیاست انقباضی رخ نخواهد داد. در حقیقت صحبت های پاول مبنی بر اینکه هنوز راه زیادی تا تغییر جهت سیاست های بانک مرکزی باقی مانده است، به اندازه ای که پیش بینی می شد انقباضی نبود.

تحلیل گران بر این باورند که هر گونه سیگنال غافلگیرکننده از سوی مقامات فدرال رزرو، به ویژه سخنان پاول با واکنش منفی طلا همراه خواهد بود. به عبارتی در حال حاضر به نظر می رسد طلا حساسیت بالایی نسبت به اخبار جدید دارد. زمانی که فدرال رزرو دست به اقدامات انقباضی بزند نرخ دلار و سود اوراق خزانه داری افزایش خواهد یافت و فشار نزولی بر قیمت طلا از این کانال افزایش خواهد داشت.

با اینکه تورم در آمریکا به سطوح بالایی رسیده است و پیش بینی می شود از مرز 5 درصد نیز عبور کند، اما پاول قول داده است تا از ماندگار شدن تورم بالا در اقتصاد این کشور جلوگیری کند.