به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز نیز مسیر کاهشی خود را ادامه داد. قیمت دلار از ابتدای هفته گذشته به صورت پیوسته مسیر نزولی را دنبال کرده و به طرز معناداری پایین آمده است. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 6 درصد از پنج‌شنبه دو هفته گذشته پایین‌تر گزارش می‌شد.

اخبار مورد توجه فعالان بازار کدامند؟

اظهارات مذاکره‌کننده ارشد ایران حاکی از آن است که مذاکرات به نوعی رو به جلو حرکت می‌کند. بر اساس اظهارات وی درمورد پرانتزها که موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق محسوب می‌شوند، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. اظهار نظر باقری احتمالا به ادامه افت قیمت دلار در شروع معاملات امروز کمک کرد.

بازار ارز  دلار

اما خبر دیگری که در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز جلب توجه می‌کرد و می‌توانست بر فضای بازار تاثیر گذارد به اظهارات رئیس جمهور در مورد تخصیص ارز ترجیحی مربوط بود. بر اساس اظهارات وی حذف ارز ترجیحی در چند ماه آینده صورت نخواهد گرفت، زیرا شوک به مردم وارد می‌شود و نیاز است که پیش از اقدام تمهیداتی برای جبران اقشار آسیب‌پذیر انجام شود. سال‌هاست که بودجه با سیستم دو نرخی دلار بسته می‌شود، اینکه حذف ارز ترجیحی شوک‌ها و عدم اطمینان‌هایی برای فضای اقتصادی در پی خواهد داشت به نوعی درست است و لازم است پیش از اقدام در این مورد ابعاد مختلف شوک‌های احتمالی بررسی و هزینه و فایده اقدام در این خصوص محسابه شود.

نحوه پیاده‌سازی این طرح و اقداماتی که در حاشیه آن انجام می‌شود حائز اهمیت است و می‌تواند برایند تاثیرات این اقدام را مثبت یا منفی کند. به هر حال، گویی اجرای این طرح به تعویق افتاده و بازار دلار تا چند ماه نگرانی در این مورد نخواهد داشت. البته این که فعالان بازار از الان خود را برای دوره‌ای که ارز ترجیحی حذف شود، آماده کنند نیز مسئله است. به صورت فرضی اگر حذف ارز ترجیحی با افزایش هر چند موقت قیمت دلار همراه باشد، احتمالا نوسان‌گیران در بازه زمانی پیش از آن خرید‌های خود را افزایش خواهند داد.

قیمت سکه امامی کاهش یافت

قیمت دلار در شروع معاملات امروز کاهش یافت. بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و قیمت سکه معاملات امروز را با ثبت تغییراتی منفی نسبت به روز گذشته آغاز کرد. قیمت سکه امامی ظهر دیروز روی 12 میلیون و 850 هزار تومان قرار داشت و ظهر امروز تا 12 میلیون و 520 هزار تومان پایین آمد. حباب قیمتی سکه در مقاطعی از هفته جاری خیلی بزرگ شده بود. قیمت سکه در مقابل کاهش مقاومت می‌کرد، اما امروز به نوعی تسلیم روند قیمتی دلار شد. حباب قیمتی سکه ظهر امروز 5.3 درصد به دست می‌آمد. حباب سکه نسبت به روز گذشته کوچک شده بود، اما نسبت به مقادیر متعارف سال هنوز بزرگ بود و قیمت سکه ظرفیت آن را داشت که باز هم کاهش یابد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز کاهش یافت و قیمت سکه را همراه خود پایین کشید. حباب قیمتی سکه نسبت به دیروز قدری کوچک شد. بر اساس اظهارات رئیس جمهور حذف ارز ترجیحی فعلا اجرایی نمی‌شود. مذاکره‌کننده ارشد ایران از حاصل شدن پیشرفت‌هایی در زمینه اختلافات مذاکرات برجام خبر داد.