به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا در معاملات امروز روند کاهشی را دنبال کرد. مهم‌ترین علتی که برای افت قیمت دلار عنوان می‌شود، افزایش امیدواری‌ها به احیای برجام عنوان می‌شود. مذاکرات بعد از تعطیلات سال نو میلادی امروز از سرگرفته شد و قرار است رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی با انریکه مورا امروز دیدار کنند. سخنگوی وزات خارجه ایران و قالیباف نیز اظهاراتی مطرح کردند، مبنی بر اینکه آمریکا به نوعی گام اول را برداشته است. مستقل از اینکه داد و ستد در مذاکرات به چه صورت انجام شده است، تغییر لحن سیاستمداران داخلی باعث شده، شانسی که فعالان بازار برای احیای برجام ارزیابی می‌کنند، قدری افزایش یابد.

photo_2022-01-03_16-36-51

حرکت خلاف جهت قیمت سکه امامی

طلای جهانی ساعت 16 عصر امروز حول مرز 1825 دلار نوسان می‌کرد و در این ساعت روی 1823 دلار قرار داشت. قیمت طلا نسبت به پایان معاملات روز جمعه قدری پایین آمده بود اما قیمت سکه تغییراتی مثبت را نسبت به عصر روز گذشته به ثبت رساند. قیمت سکه عصر امروز با رشد 10 هزار تومانی نسبت به عصر روز گذشته روی 13 میلیون و 75 هزار تومان قرار داشت و حباب آن 3.6 درصد محاسبه می شد که نسبت به روز گذشته قدری بیشتر شده بود.

photo_2022-01-03_16-44-03

قیمت سکه در هفته‌های اخیر معمولا هم جهت با قیمت دلار حرکت می‌کرد، اما در معاملات امروز حتی با وجود افت قیمت طلا روند صعودی را دنبال کرد. احتمال دارد فعالان بازار سکه انتظار داشته باشند که قیمت دلار بر مدار نزولی باقی نماند و دوباره صعودی شود، یا اینکه به رشد قیمت طلا در ادامه معاملات این هفته امید داشته باشند و قیمت سکه نیز تحت تاثیر همین انتظارات صعودی شده باشد. احتمال سوم هم این است که چون قیمت سکه در روزهای شنبه و یکشنبه واکنش مقتضی را به رشد روزهای پنج‌شنبه و جمعه طلا نشان نداده بود، امروز این اثر در بازار تخلیه شد. به هر حال اگر در معاملات فردا روند نزولی قیمت دلار ادامه یابد، یا حداقل قیمت به طور معناداری رشد نکند و حباب قیمتی سکه در واکنش به این امر کوچک شود، می‌توان نتیجه گرفت بازار دلار و سکه دوباره هم جهت شوند.

photo_2022-01-03_16-44-18

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در معاملات امروز کاهش یافت، اما قیمت سکه به طور محدود رشد کرد. حباب قیمتی سکه بزرگ شد و امیدواری‌ها به احیای برجام در بازار ارز افزایش یافته است.