به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز نسبت به عصر روز گذشته 190 تومان بالاتر گزارش می‌شد، اما قیمت دلار هنوز ار مقادیر روز دوشنبه پایین‌تر بود. قیمت دلار در ادامه قدری از رشد ابتدای امروز را پس گرفت و به مقادیر عصر روز گذشته نزدیک شد. نوسان قیمتی در بازار متشکل و سامانه سنا این روزها بسیار محدود است، قیمت ابتدای کار دلار متشکل امروز نیز تغییر محسوسی نسبت به متوسط دیروز نداشت و با افت محدود 4 تومانی روی 27 هزار و 174 تومان قرار گرفت. دلار سنا نیز در شروع معاملات امروز 27 هزار و 446 تومان گزارش می‌شد و 6 تومان از قیمت انتهایی روز گذشته پایین‌تر بود.

قیمت سکه افزایش یافت

قیمت طلا در نیمه دوم معامات روز گذشته و در شروع معاملات امروز به نوعی روند نزولی را دنبال کرد و در ساعت 12 و 55 دقیقه عصر امروز به وقت ایران روی 1803 دلار قرار داشت. قیمت سکه ظهر امروز با رشد 35 هزار تومان نسبت به عصر دیروز روی 13 میلیون و 65 هزار تومان قرار گرفت و انداره حباب آن 3.8 درصد به دست می‌آمد.

متغیرهای تأثیرگذار بر قیمت دلار کدامند؟

احتمالا مذاکرات احیای برجام، عدم اطمینان در مورد آینده و برخی سیاست‌های اقتصاد داخلی قیمت دلار در هفته‌ها و ماه‌های آتی را در کنترل خود خواهند داشت. این دور از مذاکرات تاثیر ناپایدارکننده خاصی بر بازار ارز نداشت. خبری در شبکه‌های مبادله ارز به چشم می‌خورد مبنی بر اینکه در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کردند که برخی خواسته‌هایش را کنار بگذارد، به طور کلی در این دور امید بازار به احیای برجام قدری بیشتر شده است.

بازار ارز  دلار

در این میان حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی و حواشی و اخبر مربوط به آن نیز به نوعی قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی مستقل از اینکه در مجموع سیاست مفیدی باشد یا خیر در کوتاه مدت برخی شوک‌های قیمتی را به وجود خواهد آورد. امکان دارد قیمت کالاهای مصرفی مردم نوسانی‌تر شود و انتظارات تورمی را تشدید کند، در فضای تورمی شدید نیز جذابیت بازار دلار برای معامله‌گران زیاد می‌شود. در مورد بنزین و تغییر نحوه اختصاص آن نیز می‌توان استدل‌های مشابهی کرد. برخی تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند اقتصاد ما با مشکلات اساسی مانند تورم و کسری بودجه مواجه است و در این فضا باید با دقت زیادی مزایا و معایب طرح‌ها را ارزیابی کرد، در غیر این صورت تاثیرات منفی آن بیش از تاثیرات مثبتش خواهد بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز رشد کرد، اما در ادامه به سمت عقب بازگشت، قیمت سکه نیز رشد کرد، اما تعادل بازار به صورت جدی از دست نرفت و بازار هنوز نسبت به مذاکرات تا حدی خوش‌بین است. برخی معتقدند طرح‌هایی مانند حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی و تغییر نحوه تخصیص بنزین می‌توانند به صورت غیر مستقیم بر بازار ارز تاثیر بگذارند.