به گزارش اکوایران، البته به نظر می‌رسد یک شیطنت رسانه‌ای در این بین صورت گرفته و با تقطیع سخنان سخنگوی وزارت خارجه، سعی شده این مسئله القا شود که شرط جدیدی برای نصب دوربین‌های آژانس از سوی ایران گذاشته شده، درحالیکه سخنان‌ کامل سخنگوی وزارت خارجه چنین چیزی را نشان نمی‌داد.

البته معامله‌گران فنی با نگاه به چارت عقیده داشتند که دلار با یک برگشت از کف حمایتی 29 هزار و 900 تومان، سطح مقاومتی 30 هزار و دویست تا سیصد تومان را محک می‌زند. در روز دوشنبه نرخ به سمت سقف مقاومتی حرکت کرد ولی نتوانست از این مرز  عبور کند. معامله‌گران دلار هرات نیز کف حمایتی را 30 هزار تومان و سقف مقاومت را 30 هزار و 220 تومان می‌دانستند و تا زمانی‌که این محدوده شکسته نشود روند مشخص نیست.

حال و هوای بازار حاکی از آن بود که خرید و فروش دلارهای خانگی افت کرده و می‌توان گفت تنها معاملات انجام شده،رد و بدل دلار برای معاملات فردایی است. بخاطر همین، اختلاف نرخ بین فروش دلار به مشتریان آماتور و حرفه ای به 200 تومان رسیده بود. در کنار این موضوع، معامله‌گران به این نکته هم اشاره داشتند که در انتهای ماه، به علت تمام شدن سقف تراکنش و کمبود نقدینگی تب بازار خوابیده است.

 افزایش صد تومانی نرخ درهم نیز زیر نظر معامله‌گران است؛ با این نرخ درهم، دلار بیشتر از نرخ بازار برآورد می‌شود، البته اختلاف به حدی نبوده که از آن بتوان سیگنالی دریافت کرد.

سکه نیز دوباره به بالای 13 میلیون تومان برگشته: نرخ این فلز گرانبها در سایت‌ها 13 میلیون و 100 هزار تومان گزارش شده اما نرخ نقدی در کف بازار در 13 میلیون تومان به سر می برد. سکه‌بازان دلیل اختلاف 100 هزار تومانی بین نرخ نقدی و سایت را مرتبط با رسیدن به انتهای ماه و کمبود خرید میدانستند.

دیروز در بازار دو نکته وجود داشت: نکته اول برمی‌گردد به معاملات دلار هرات؛ طی اطلاعیه‌ای به صرافان هرات اعلام شد که خروج دلار از مرز افغانستان ممنوع است. معامله‌گران نسبت به این اطلاعیه معتقد بودند احتمالا معاملات فردایی بسته شود پس توصیه می‌کردند در معاملات خودتان فعلا مراقب باشید.

نکته دوم بازار لیر ترکیه‌ است که همچنان به سقوط بی‌سابقه خودش ادامه داده است. نرخ لیر در بازار از 1820 تا 1950 تومان گزارش شده است. دلیل این اختلاف هم برمی‌گردد به این که شما چقد لیر می‌خواهید؛ هرچه تقاضا بالاتر نرخ پایین‌تر. به گفته یکی از معامله‌گران، لیر سه مرتبه دست به دست می‌چرخد تا به دست متقاضی برسد؛ برای همین نیز بیشتر اوقات نرخ نقدی با ریتش اختلاف تقریبا 150 تومانی دارد. نکته دیگری که در لیر وجود دارد حجم بالای معامله آن است که معامله‌گران، دلیل آن را خرید جنس ترکیه‌ای توسط ایرانی‌ها، بخاطر ارزان شدن لیر می‌دانستند.