به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا عصر امروز 230 تومان از عصر روز گذشته بالاتر بود. در ساعت 15 و 41 دقیقه عصر قیمت طلای جهانی تغییراتی منفی را نسبت به انتهای معاملات روز جمعه به ثبت رسانده بود و روی  1796 دلار قرار داشت. قیمت سکه به رشد قیمت دلار واکشن نشان داد. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات امروز 45 هزار تومان از عصر روز گذشته بالاتر بود و 13 میلیون و 95 هزار تومان گزارش می‌شد. اندازه حباب قیمتی سکه 2.7 درصد به دست می‌آمد. اندازه حباب سکه می‌تواند نشانه‌ای از پایداری تقاضا و انتظارات فعالان بازار باشد. قرار گرفتن حباب قیمتی سکه زیر 3 درصد نشان می‌دهد تقاضا در بازار سکه تا حدی پایدار شده است و فعالان بازار در این روزها انتظار جهش ناگهانی قیمت را ندارند.

photo_2021-12-20_16-35-53

عدم حصول توافق توزیع درآمد را تغییر می‌دهد

تاثیر عدم حصول توافق بر وضعیت کلی اقتصادی کشور، احتمالا نامطلوب است و دوباره احتمالا در صورت عدم توافق راه‌هایی مانند یافتن روش‌های جدید برای دور زدن تحریم‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد، تا این اثرات نامطلوب کاهش یابد. اما عدم حصول توافق می‌تواند بر متغیرهای داخلی مانند توزیع درآمد نیز تاثیر داشته باشد. در صورت عدم حصول توافق توزیع درآمد تغییر می‌کند، احتمالا کسانی که دارایی دلاری دارند وضعشان بهتر می‌شود، باز احتمال دارد، افرادی که در بازار سهام فعالیت می‌کنند وضعشان بدتر شود، احتمالا افرادی که درآمد ندارند وضعشان وخیم‌تر خواهد شد و ... . در صورت حاصل نشدن توافق، شاید سیاست‌گذاری داخلی برای تخفیف این اثرات نامطلوب نیز به اندازه کشف راه‌های جدید برای دور زدن تحریم‌ها مهم باشد.

photo_2021-12-20_16-53-10

قیمت دلار سنا در خلاف جهت دلار متشکل حرکت کرد

با وجود رشد قیمت دلار، قیمت متوسط دلار متشکل تقریبا نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود (یک تومان رشد کرد) و نرخ انتهایی سنا 65 تومان پایین آمد. عرضه دلار نیز در بازار متشکل رشد کرد. عرضه دلار امروز 24 درصد از روز گذشته بالاتر بود و 8 میلیون و 968 هزار گزارش می‌شد.

photo_2021-12-20_16-53-15

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در معاملات امروز رشد کرد، قیمت دلار متشکل بدون تغییر بود و قیمت دلار سنا کاهش یافت. عرضه دلار بالا رفت. قیمت سکه رشد کرد و اندازه حباب آن کوچک بود. کوچک بودن اندازه حباب قیمتی سکه به نوعی از پایداری تقاضا در این بازار حکایت داشت. عدم حصول توافق می‌تواند توزیع درآمد را در جهتی نامطلوب تغییر دهد، مقابله با این اثرات نامطلوب به اندازه کشف راه‌های جدید دور زدن تحریم‌ها مهم است.