به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز از عصر پنج‌شنبه بالاتر بود، اما در ادامه مسیر کاهشی را دنبال کرد و تغییراتی منفی را نسبت به روز پنج‌شنبه به ثبت رساند. قیمت دلار متشکل و سنا نیز در پایان معاملات امروز نسبت به پنج‌شنبه افت داشت، قیمت دلار متشکل با افت 179 تومانی روی 27 هزار و 38 تومان قرار گرفت. قیمت دلار سنا 180 تومان پایین آمد و روی 27 هزار و 309 تومان ایستاد. عرضه دلار هم نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش یافت و با رشد 34 درصدی 7 میلیون و 558 هزار گزارش می‌شد.

photo_2021-12-18_16-23-01

چگونه تاثیر فضای خبری بر قیمت دلار را اندازه بگیریم؟

احتمال می‌رود قیمت دلار بعد از دوره پرنوسانی که به واسطه مذاکرات پشت سر گذاشت، قدری آرام گیرد و نوسانات قیمتی محدود شود. اگر شدت نوسان قیمتی دلار را با مقیاس انحراف معیار، برای دو هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم و دو هفته‌ای که پیش رو داریم با هم مقایسه کنیم، می‌توانیم معیاری برای ناپایداری قیمت، تحت تاثیر داغ شدن فضای خبری مذاکرات به دست آوریم.

photo_2021-12-18_16-22-37

شکاف قیمتی در بازار دلار از بین نرفته است

اگر فرض کنیم تب صعودی قیمت دلار فروکش کرده است و قیمت‌ها در این سطح پایدار شده‌اند، نیاز است قیمت دلار متشکل رشد کند تا اندازه شکاف قیمتی کوچک شود، در حال حاضر شکاف قیمتی که تحت تاثیر التهاب و خبری شدن بازار به وجود آمده بود، همچنان باقی مانده است و قیمت دلار متشکل و سنا فاصله زیادی با قیمت دلار که در شبکه‌های مجازی یا بین فعالان بازار اعلام می‌شود دارد. از این رو یا قیمت‌های اعلامی فعالان بازار باید کاهش یابد، یا قیمت متشکل و سنا رشد کند.photo_2021-12-18_16-22-47

 

حباب قیمتی سکه کوچک شد

قیمت طلای جهانی در معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه عملکرد مثبتی داشت، اما قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار به سمت پایین حرکت کرد. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات امروز 135 هزار تومان از ظهر پنج‌شنبه پایین‌تر بود و 13 میلیون و 115 هزار تومان گزارش می‌شد.   اندازه حباب قیمتی سکه 2.8 درصد به دست می‌آمد، در طول یکی دو هفته گذشته اندازه حباب قیمت سکه عمدتا بزرگ‌تر از مقادیر متعارف سال بود و قرار گرفتن اندازه حباب قیمتی سکه زیر 3 درصد، می‌توانست نشانه‌ای از تغییر فضای بازار باشد. برخی تحلیل‌گران نیز انتظار داشتند تا شروع دور بعدی مذاکرات احیای برجام بازار قدری آرام گیرد و سطح تقاضا پایدار شود، احتمال دارد این پایداری تقاضا در کوچک شدن حباب قیمتی سکه خود را نشان داده باشد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار، در شروع معاملات امروز رشد کرد، اما در ادامه پایین آمد و زیر نرخ روز پنج‌شنبه قرار گرفت. قیمت سکه نیز با وجود عملکرد مثبت طلای جهانی افت کرد و حباب آن زیر 3 درصد محاسبه می‌شد. برخی معتقدند با پایان دور هفتم مذاکرات، التهاب بازار تا شروع دور جدید قدری فروکش می‌کند، می‌توان قرار گرفتن اندازه حباب سکه زیر 3 درصد را معیاری از این کاهش التهاب در نظر گرفت.