اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد روز قبل بازار سرمایه را و معاملات بازار سکه و طلا را بررسی می کند در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

بازار ارز دوباره در فاز بلاتکلیفی قرار گرفته است و تکلیف بازار با آینده برجام مشخص نیست، بازار نمی داند که روی حصول توافق و آزادی منابع حساب کند و یا نگران تحریم های بیشتر باشد.

استراتژی شایعه و خبر

اصطلاح با شایعه بخر با خبر بفروش، یک اصطلاح رایج در بازار سرمایه است و به این نکته اشاره می کند که در زمانی که  شایعه مثبت درباره یک سهام در بازار منتشر شد زمان خرید است ولی وقتی شایعه محقق شد و تبدیل به خبر شد دیگر زمان خرید نیست و بهتر است سهام فروخته شود زیرا شایعه منتشر شده اثر خودش را بر قیمت سهام منعکس کرده است. 

صبح روز قبل هم خبر قیمت گذاری بلوک سایپا منتشر شد  و قیمت پایه بلوک هر سهام بدون احتساب ارزش مدیریتی ۳۴۴۲ ریال اعلام شد، گروه خودرو که تحت تاثیر احتمال واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا نوسان مثبت اخیر خودش را تجربه کرده بود با انتشار این خبر نه تنها رشد نکرد بلکه در بازار دیروز پرعرضه ظاهر شد. به همین دلیل به نظر می رسد سهامداران خودرویی در روز گذشته تا حدودی تحت تأثیر همان اصطلاح رایج با شایعه بخر و با خبر بفروش، بودند.

در حالیکه سهام بازار از نظر قیمتی و تکنیکالی ارزنده برآورد می شوند ولی استقبال از بازار سهام بالا نیست و فعلا هم صندوق درآمد ثابت مقصد اول سرمایه گذاران است دلیل این مسئله را تحلیلگران بلاتکلیفی سرمایه گذاران از آینده برجام بیان می کنند، سرمایه ریسک گریزاست و تا زمانیکه برجام بلاتکلیف باشد صاحبان سرمایه نمی توانند ریسک های پیش روی بازار را به درستی شناسایی کنند و برای ورود به بازار تصمیم گیری کنند، به همین دلیل در این شرایط، پول موجود در بازار برای تکان دادن بازار و ایجاد روند صعودی کافی نیست و در حالیکه سرمایه گذاران تمایلی برای فروش در قیمت های پایین ندارند، بازار هم قدرتی  برای صعود قوی ندارد.

 کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند در صورت تعیین تکلیف برجام پول های پارک شده مسیر خود را پیدا میکند و سوخت حرکت بازار سرمایه را تامین خواهد کرد.

دیروز خودروی هایما نیز در بورس کالا به فروش رسید که به خاطر نبود تقاضا در سطوح بالاتر قیمت تمام شده آن برای خریدار کمتر از بازار آزاد بود، علت حرکت دست به عصای خریداران نیز در بازار خودرو تا حدودی به شرایط این روزهای بازار مرتبط است، در صورت احیای برجام تصور می شود قیمت دلار کاهش خواهد یافت و با توجه به تایید واردات خودرو توسط دولت برای سال جاری،دولت با منابع در دسترس می تواند واردات بیشتری انجام دهد.

 قیمت خودروهای خارجی به خاطر نبود عرضه بسیار افزایش یافته بود، حالا واردات خودرو اگر در مقیاس مناسبی انجام شود در کنار کاهش قیمت ارز بازار خودروهای خارجی را تحت تاثیر قرار میدهد و می تواند قیمت ها را در این بازار بشکند.

 در صورت احیای توافق، با کم شدن انتظارات تورمی و تقاضای سرمایه ای از سر بازار خودرو،قیمت ها در بازار خودرو تعدیل می شود. به همین دلیل بورس کالا برای خرید خودرو در قیمت های بالا امروز تمایل چندانی نشان نداد و چند ریسک احیای توافق، کاهش نرخ دلار، افزایش واردات و کاهش تقاضا را همزمان در نظر گرفته بود.

اثر حذف قیمت گذاری دستوری بر بازار ارز

بازار ارز دوباره در فاز بلاتکلیفی قرار گرفته است و تکلیف بازار با آینده برجام مشخص نیست، بازار نمی داند که روی حصول توافق و آزادی منابع حساب کند و یا نگران تحریم های بیشتر باشد،  نور نیوز رسانه وابسته به شورای امنیت ملی امروز سکوت را شکست و اعلام کرد که بررسی دقیق پاسخ آمریکا حداقل تا پایان هفته طول می کشد، جوزف بورل مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم گفت که مذاکرات به نقطه حساس رسیده و اگر  برجام در روزهای آینده احیا نشود، از سرگیری مذاکرات پس از تابستان بسیار سخت خواهد بود. 

این روزها، اخبار منتشر شده در دو بازه بزرگ و متفاوت در بازار ارز اثر می گذارد ، با توجه به اینکه احتمال دارد به زودی نتیجه برجام مشخص شود در این شرایط ریسک معاملات بالاست و کم حجم سپری می شود در نتیجه خبرهای مهم، دامنه نوسان بالا ایجاد میکند.

دیروز بهزاد رحیمی عضو  هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که قیمت گذاری دستوری باید جای خود را  به عرضه کالاهای گسترده تر دهد. پس از رشد قیمتی  در بازارهای مختلف، که به خاطر تورم و افزایش نرخ دلار به وجود آمده بود، بازارساز اقدام به قیمت گذاری دستوری کرد، در این شرایط شرکت ها باید هم محصولات خود را با قیمت پایین تری در بازار می‌فروختند که سود آن ها را کاهش میداد و هم باید ارز صادراتی را با قیمت کمتر از نرخ آزاد می فروختند.

 در این شرایط اختلاف قیمتی بازار آزاد و در کارخانه افزایش می یابد و تقاضای دلالان هم برای کسب سود وارد بازارمی شود.

 با حذف قیمت گذاری دستوری تقاضای دلالی و سفته بازی محدود می شود درآمد شرکت ها رشد میکند ، رشد سود آوری شرکت ها، موجب تشویق بیشتر شرکت برای تولید بیشتر میشود که هم به متعادل شدن بازار داخلی  کمک میکند و هم اگر گپ نرخ ارز آزاد و نیما تعدیل شود منجر به عرضه بیشتر ارز توسط شرکت ها خواهد شد که به کنترل بازار کمک خواهد کرد.

همسویی حباب و قیمت سکه امامی

پس از آنکه جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا در اجلاس جکسون هول آب پاکی را روی دست امیدواران ریخت و گفت نرخ های بهره بالا برای کنترل تورم باید ادامه داشته باشند، اونس طلا تا محدوده ۱۷۳۸ دلار سقوط کرد دلار نیز در معاملات دیروز حدود دویست تومان کاهش یافت، به همین دلیل قیمت سکه در معاملات کاهشی شد  و سکه امامی در محدوده ۱۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان به فروش رسید، همزمان با کاهش قیمت سکه امامی، حباب سکه هم  همسو با سکه امامی کاهش یافت و به زیر ۱۳ درصد نفوذ کرد.