نوسانات قیمتی در بازار ارز و طلا عده ای را برای کسب سود نوسان گیری وسوسه می‌کند برخی تصور می کنند می توانند در کف قیمتی خرید کنند و با اندکی سود بفروشند عده ای هم با تصور اینکه بازار ریزش بیشتری نخواهد کرد وارد بازار می شوند ولی با توجه به آنکه احتمال حصول توافق هنوز بالاست بعضی هم به خریداران هشدار می دهند  که در این شرایط هیجانی که به امید نوسان گیری وارد بازار شده‌اند مراقب باشند  خودشان شکار نوسان نشوند، زیرا  معاملات در محدوده پر ریسکی قرار گرفته است.

آیا برگشت بازار سرمایه تایید می شود؟

الگوهای برگشتی در نمودارها معمولاً در انتهای روند های نزولی یا صعودی تشکیل می شوند و علامت تغییر روند را به بازار ها می دهند، مثلا در یک روند نزولی در صورتی که یک الگوی برگشتی تشکیل شود  به عنوان پایان روند نزولی و تغییر جهت روند به حالت صعودی شناخته می شود و زمانی که در سقف قیمتی الگوی برگشتی تأیید شود به عنوان سیگنال خروج و کاهش قیمت‌ شناخته می شود.

بازار سرمایه از اواخر اردیبهشت ماه که موفق به شکست مقاومت خود نشد وارد یک روند نزولی شد ولی در ادامه گزارش های خوب شرکت ها نگرانی ها را کاهش داد و خوش بینی های طرف های مذاکرات برجامی سایه بلاتکلیفی را از سر بازار کم کرد، در این شرایط شاخص کل مشکوک به تشکیل الگوی کف دوقلوی برگشتی شده است و شاخص هم وزن هم مشکوک به تشکیل الگوی برگشتی سر و شانه معکوس است.

 بسیاری از سهام و گروه های بازار وضعیت تکنیکالی مشابه شاخص کل  و هم وزن را دارند ولی تایید الگوهای برگشتی زمانی اتفاق می افتد که مقاومت پیش رو با کندل بلندخوب و حجم قابل توجه شکسته شود، مسئله ای که مستلزم افزایش تقاضای بازار است و باید صبر کرد و دید که آیا حجم های خوب، الگوهای برگشتی را تایید می کنند؟ 

امروزخودروی هایما توسط ایران خودرو در بورس کالا عرضه می شود با توجه به کاهش حجم معاملات گروه خودرو انتظار حمایت و رشد مثبتی قیمت در گروه خودرویی به وجود خواهد آمد.

 کاهش گپ دلار آزاد و متشکل

دلار آزاد در معاملات دیروز نوسان رو به بالا را تجربه کرد و به بالای ۳۰ هزار تومان نفوذ کرد ولی نتوانست در محدوده فوق خودش را تثبیت کند و در نهایت به زیر این محدوده قیمتی برگشت و صد تومان  بیشتر از آخرین روز معاملاتی هفته قبل معامله شد.

قیمت پایانی دلارمتشکل دیروز افزایش بیشتری را نسبت به بازار آزاد تجربه کرد و رشد حدود ۵۰۰ تومانی نسبت به روز جمعه را روی تابلوی فروش ثبت کرد. فاصله دلار متشکل و رسمی در معاملات دیروز به حدود ۱۳۰۰ تومان رسید که نشان دهنده روند کاهشی گپ قیمتی در این دو بازار است. مسولین بارها از فسادزا بودن ارز چند نرخی گلایه کرده و از لزوم تک نرخی کردن آن سخن گفته اند زیرا افزایش فاصله قیمتی دلار آزاد با سایر بازارها تقاضای سفته بازی و رانت را افزایش میدهد که هم بر تقاضا فشار می آورد و هم سلامت اقتصاد را در خطر قرار می دهد.

نوسانات قیمتی در بازار ارز و طلا عده ای را برای کسب سود نوسان گیری وسوسه می‌کند برخی تصور میکنند می توانند در کف قیمتی خرید کنند و با اندکی سود بفروشند عده ای هم با تصور اینکه بازار ریزش بیشتری نخواهد کرد وارد بازار می شوند ولی با توجه به آنکه احتمال حصول توافق هنوز بالاست بعضی هم به خریداران هشدار میدهند که در این شرایط هیجانی که به امید نوسان گیری وارد بازار شده‌اند مراقب باشند نوسان خودشان را نگیرند، زیرا  معاملات در محدوده پر ریسکی قرار گرفته است.

افزایش حجم معاملات سکه رفاه

قیمت سکه امامی دیروز به بالای ۱۴ میلیون تومان وارد شد ولی در نهایت  در اولین پله کانال ۱۴ میلیونی متوقف شد، سکه رفاه هم نوسان مثبت بالا را تجربه کرد و حجم معاملات افزایش یافت، حباب سکه امامی روز قبل تا نزدیکی نیمه کانال ۱۳ درصدی بالا رفت.

این مقدار بالاتر از  میانگین حباب سکه در تیرماه است، میانگین حباب سکه امامی در تیرماه بیشتر ازهمه ماه های سال جاری بوده است، شاید برخی به خاطر گزارش امروز بلومبرگ اقدام به خرید کرده باشند،  بلومبرگ  در خبری مدعی شده هنوز چند هفته تا توافق زمان مانده و هنوز برخی مسائل در مورد تحقیقات آژانس و درخواست غرامت ایران برای خروج احتمالی آمریکا از برجام به طور کامل حل نشده است،  ولی برخی هم می گویند حباب بالای سکه و افزایش حجم معاملات سکه رفاه در روز جاری می تواند نشانه ای از خروج برخی از این بازارها باشد .