قیمت دلار در ابتدای هفته وارد کانال ۲۸ هزار شد، درهم امارات هم کانال 8 هزار تومان را از دست داد تا زمزمه‌های هفته پیش معامله‌گران رنگ واقعیت بگیرد. آنچه که موجب شد سرعت ریزش در بازار تهران تند شود، از دست رفتن کانال ۲۹ در هرات بود. وقتی ساعت ۱۱ روز شنبه ، معامله‌گران وقتی دیدند هرات 29 را از دست داده ترجیح دادند قیمت فروش دلار را با گپ منفی نسبت به پنجشنبه باز کنند. اصطلاح گپ منفی زمانی استفاده می‌شود که نرخ باز شده پایین تر از نرخ بسته شده روز قبل باشد.

در مجموع آنچه که موجب شد کانال ۲۹ در هرات و تهران از دست برود خبر رسانه‌های خارجی درباره درخواست‌های ایران بود. رسانه‌های خارجی به نقل از مقام‌های امریکایی مدعی بودند که ایران از درخواست خودش برای حذف نام سپاه و شرکت‌های اقتصادی تابع آن صرفه نظر کرده است. این خبر که در بازار پخش و فضا هم ریزشی شد.

خبر کنار گذاشته شدن تحریم‌های سپاه از جریان مذاکرات به این خاطر فضای بازار را نزولی کرد که در اردیبهشت 1401 عامل صعودی شدن قیمت، موضوع سپاه بود. در آن زمان معامله‌گران تصور می‌کردند حذف تحریم سپاه یکی از موانع جدی برای توافق است. وقتی اعلام شد بایدن به هیچ وجه، این درخواست را نمی‌پذیرد پیش‌بینی به حصول توافق در بازار ارز کم‌رنگ شد.  خبر دیروز رسانه‌های خارجی در بازار شنبه، دقیقا عکس اردیبهشت عمل کرد.

البته محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده گفته ایران هیچوقت حذف نام سپاه را از فهرست ساختگی آمریکا شرط توافق قرار نداده است. اطلاعات هم نشان می‌دهد موضوع سپاه هفته‌ها قبل حل شده است.

معامله‌گران در بازار معتقدند جو فروش در بازار بالا رفته و امکان ریزش وجود دارد حتی به طرز عجیبی زمزمه دلار ۲۰ هزار تومانی هم شنیده می‌شود. برخی از آن‌ها تصور می‌کنند این روند وقتی متوقف و برمی‌گردد که برای فروش التماس کنند، یعنی خریداری در بازار وجود نداشته باشد. این گروه اعتقاد دارد لحظه برگشت همین موقع است.

در بازار یک نکته دیگه هم درباره ریزش وجود دارد: روند شاخص بورس و قیمت دلار. معامله‌گران ارزی معتقدند اگر خبر توافق ۱۰۰ درصدی بود حقوقی‌ها در بورس می‌خریدند، اما وقتی شاخص منفی است یعنی اتفاق قطعی رخ نداده است بنابراین ریزش دلار پایدار نیست. برخی تصور می‌کنند به اندازه گپ منفی، قیمت برمی‌گردد و برخی تصور می‌کنند دلار نیمی از ریزش را پس می‌دهد.

در بازار فلز زرد نرخ سکه تقریبا 500 هزار تومان کاهش داشت و در 13 میلیون و 100 هزار تومان معامله می‌شد. تحلیلگران فنی سکه می‌گویند این بازار بالای خط روند صعودی خودش از سال 98 قرار دارد که اگر این خط روند بشکند می‌تواند تا 11 میلیون و 800 هزار ریزش کند و اگر این خط روند حفظ شود دوباره به بالای 13 میلیون و 500 هزار تومان برمی‌گردد.