شاخص بورس تهران تقریبا هر آنچه که در ابتدای هفته به دست آورده بود را از دست داد. اکو ایران در این گزارش بازارهای معاملاتی را بررسی کرده و کاهش قیمت سکه را ادامه دار می‌داند.

شاخص کل بورس آخرین روز معاملاتی را نیز منفی سپری کرد و با احتساب مقدار منفی شاخص در روز قبل تقریبا هرآنچه که در ابتدای هفته به دست آورده بود از دست داد. در معاملات این هفته شاخص هم وزن عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل داشت و بازدهی بهتری را نیز کسب کرد. در شرایط کنونی شاخص کل در نزدیکی حمایت روانی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی قرار گرفته و کاهش شاخص کل به عنوان پولبک به سطح مورد نظر هم تلقی می‌شود ولی شکست محدوده حمایتی فوق و تثبیت زیر این حمایت می تواند شرایط را برای بازار سرمایه سخت کند.

در معاملات دیروز عرضه خودرو در بورس کالا بعد از مدت ها صورت گرفت که تا حدودی امید را به سهام خودرویی برگرداند حال باید نظاره گر بود که این رویه ادامه دار خواهد بود یا صرفا به عنوان مسکنی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صورت گرفته است، در صورتی که نحوه فروش خودروها تغییر نکند زیان خودروسازان بیشتر خواهد شد و بازار آسیب خواهد دید.

علاقه اسکناس آمریکایی به افزایش حقوق

در ساعات پایانی روز سه شنبه بازار ارز وارد فاز ریزشی شد و این حرکت تا پایان روز چهارشنبه ادامه دار بود، زیرا خبری منتشر رشد که در آن رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفته بود اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی پایان اختلافاتش با تهران را مطرح کند، واشنگتن حاضر است در جلسه آتی شورای حکام آژانس، پرونده پادمانی ایران را ببندد.

با وجود افزایش خوش بینی ها نسبت به حصول توافق و احتمال افزایش درآمد های ایران، میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه گفت که رییس جمهور اعلام کرده که افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران منوط به کسر مخارج یا مدیرت منابع است. افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ بازنشستگان در پنجمین ماه سال جاری نیز اتفاق نیفتاد، با رشد تورم و افزایش هزینه‌های زندگی خواسته بازنشستگان برای بهبود قدرت خرید درخواست به حقی است ولی اقدام سیاست گذار هم در این زمینه قابل درک است زیرا افزایش حقوق با وجودی که گرانی‌های گذشته را جبران می کند ولی خودش عامل گرانی در آینده است و افزایش تورم تقاضا برای اسکناس آمریکایی را برای حفظ قدرت خرید افزایش می‌دهد، به همین خاطر تصمیم دولت در این زمینه بازار ارز را هم در آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد و در پیش بینی ها لحاظ می‌شود.

پیش بینی ادامه کاهشی قیمت سکه امامی

 احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره نسبت به پیش بینی ها د رجلسه سپتامبر فدرال رزرو افزایش یافته و همین مسئله تقاضا برای طلا را تحت تاثیر قرار می دهد و به سوی دلار و اوراق قرضه می کشاند، اونس طلا از محدوده ۱۸۰۰ دلاری روز جمعه تا ۱۷۶۵ دلار کاهش پیدا کرده و همسو با دلار تهران بر کاهش ارزش ذاتی سکه طلا تأثیر گذار بوده است، با افزایش انتظارات کاهشی در بازار طلا و سکه حباب سکه در محدوده ۹ تا ۱۰ درصدی نوسان میکند و هنوز هم سودای کاهشی دارد، قیمت سکه امامی در معاملات روز قبل در محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت و سکه رفاه تا صف فروش هم کاهش یافت، با توجه به کمتر بودن قیمت سکه در بازار بورس انتظار می رود کاهش قیمت سکه اگر شرایط تغییر خاصی نداشته باشد در بازار آزاد نیز برای امروز ادامه داشته باشد.