روز گذشته در بازار سکه، قیمت با کاهش بیش از 100 هزار تومان به 14 میلیون و 870 هزار تومان رسید. با این کاهش قیمت  سکه و افزایش 21 دلاری اونس، شاهد کاهش حباب این فلز گرانبها بودیم. حباب سکه در روز دوشنبه به یک میلیون و 500 هزار تومان رسید، در دو روز گذشته 500 هزار تومان از حباب سکه ذوب شده است.

معامله‌گران می‌گویند سکه از 13 تیر تا الان بین 14 میلیون و 800 تا 15 میلیون و 200 هزار تومان نوسان داشته و برای پیدا کردن روند قیمتی باید بالا یا زیر این دو عدد تثبیت دهد.

در معاملات رسمی بازار، شاهد افزایش دلار متشکل و ورود آن به کانال 28 هزار بودیم.  دلار نیما هم که نماد حواله در سمت رسمی است، در میانه‌های کانال 26 هزار قرار دارد و در روز دوشنبه نزدیک به 200 تومان افزایش داشت. دلار سهمیه‌ای هم که توسط صرافی‌ها به بازار عرضه می‌شود روز دوشنبه بین 30 هزار و 400 تا 900 تومان روی تابلوها بود که نسبت به روز شنبه   100 تومان افزایش نرخ را تجربه کرد.

این درحالی است که در بازار غیررسمی نرخ ها کاهشی بود. دلار تهران 31 هزار و 600 تا 700 تومان معامله شده است و دلار سلیمانیه نیز بلاخره سطح 32 هزار تومان را از دست داد. البته معامله‌گران می‌گویند سیگنال نزول به این بازارها از درهم پشت خطی شروع شد.

طبق روال با باز شدن بازارهای جهانی در اول هفته، انتظار می‌رفت تقاضا برای حواله  زیاد باشد و روی نرخ هم تاثیر بگذارد. اما طبق گفته معامله‌گران در روز دوشنبه روال به هم خورد و حواله‌ای زده نشد، شاهد آن‌ها کاهش نرخ حواله درهم بود.

معامله‌گران معتقدند دلیل توقف حواله این است که بازار منتظر یک کف‌زنی است تا از آنجا حواله را با قیمت کمتر خرید کند. البته عده‌ای از معامله‌گران هم دلیل این اتفاق را کاهش تقاضای واردات در ماه محرم می‌دانستند.

 

بازار ارز  دلار صرافی مسافر

 

عده‌ای از معامله‌گران در روز دوشنبه بر اساس روند نرخ ارز از زمان شروع بازارساز به عرضه دلار سهمیه‌ای تا کنون، دو تا نظر داشتند.

یک اینکه با شروع دلار سهمیه‌ای، نرخ از سقف تاریخی عقب نشست و در ادامه، کانال 32 را از دست داد و بالای 31 هزار تومان نوسان داشته است.

نظر دوم روند را از تاریخ 5 تیر در نظر می گیرد بر اساس این نظر  زمانی که خبر مذاکرات دوحه به بازار رسید  نرخ دلار با این خبر توانست تا 30 هزار و 200 تومان پایین برود  با شکست مذاکرات در قطر در 11 تیر نرخ دلار شروع به افزایش کرد و به دامنه نوسان 31 هزار و 300 تا 32 هزار تومان برگشت. یعنی محدوده‌ای که دلار سهمیه‌ای توانسته بود نرخ را تا آن ناحیه نگه دارد و طی این مدت هم در همان محدوده ‌در حال نوسان است.بر اساس این روند، معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که دلار با مذاکرات نهایتا می‌تواند تا 30 هزار و 200 تومان کاهش داشته باشد.