روز سه شنبه جوزف بورل مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا در فایننشال تایمز نوشت بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده، زمان مصالحه بیشتر به پایان رسیده و متن روی میز بهترین توافق ممکن و در دسترس است.  دیروز هم انریکه مورا معاون بورل گفت که بهترین توافق روی میز است و طرف های درگیر برجام آخرین گام خود را بردارند. ایران و آمریکا اعلام کرده اند که پس از بررسی در اسرع وقت به پیشنهاد اروپا پاسخ می دهند. آنطور که بررسی اکوایران نشان میدهد بازار ارز نتوانسته نتیجه این پیشنهاد را پیش بینی کند و نوسان محدود قیمت ها در بازار ارز نشان دهنده بلاتکلیفی بازار از نتیجه مذاکرات است، نتیجه پاسخ ایران و آمریکا در مقابل پیشنهاد اروپا پیش بینی پذیر نیست و به همین دلیل بازار ارز تغییر چندانی نداشته است.

قیمت دلار هرات و تهران  در دو روز قبل بدون تغیر مانده و دلار سلیمانیه کاهش ۱۵۰ تومانی را تجربه کرد. قیمت پایانی  درهم امارات در معاملات چهارشنبه  مانند سه شنبه ۸۸۰۰ تومان بود.

تحلیلگران می گویند کاهش محدودیت های عرضه  و فروش ارز در قالب نرخ توافقی مانع از افزایش قیمت ها در بازار شده است. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دیروز گفت که وصول نفت و میعانات در  چهار ماهه ابتدایی سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۸۰ درصد رشد داشته است. البته این آمار گرچه ناشی از تغییر نرخ تبدیل ارز نفتی است اما افزایش عرضه ارز در قالب نرخ توافقی و کاهش نوسانات در بازار ارز ممکن است به دلیل افزایش درآمد های نفتی دولت باشد. خصوصا که دارایی های خارجی بانک مرکزی در پایان خرداد نسبت به آخر اسفند کاهش نشان می دهد.

با وجود عدم تغییر قیمت در بازار آزاد، روند نزولی بازار رسمی که با اضافه شده روبل به این بازار شروع شده بود پایان یافت و دلار بازار متشکل به مدار صعودی آرام خود بازگشت.  

قیمت سکه امامی نیز در معاملات دیروز بدون تغییر باقی ماند. پیش بینی می شود توافق پیشنهادی اروپا آخرین فرصت برای پیروزی در مذاکرات احیای برجام است و اگر ادعای بورل درست  باشد بازار طلا از برزخ اخبار برجامی خارج خواهد شد. در صورتی که توافق به زودی حاصل شود قیمت سکه امامی می تواند تا اندازه ارزش ذاتی سکه کاهش پیدا کند  و پایان بدون صلح برجام بر اساس تجربه زمان خروج ترامپ از برجام به عنوان پله جهش قیمتی طلا عمل خواهد کرد. در صورت توافق زودهنگام به نظر  می رسد سکه طلا به خاطر حباب بالای طلا بیشتر آسیب خواهد دید و تخلیه حباب سکه در کنار کاهش نرخ ارز شرایط سخت تری را برای دارندگان سکه رقم می زند‌. حباب سکه در محدوده ۲ میلیونی قرار دارد که در صورت احیای برجام می تواند تخلیه شود.