درهم چند وقتی است که مسیر خود را از دلار تهران جدا کرده و با فاصله از دلار تهران معامله میشود تغییر دامنه نوسان حباب درهم  باعث شده که انتظارات کاهشی در بازار ارز فعلا متوقف شود.محاسبات از سقف 600 تومانی حباب درهم حکایت دارد. این روند حبابی از آغاز سال ۱۴۰۱ روند صعودی به خود گرفته است. پیش از عید نوروز حباب درهم تا حدود 200 تومان پیشروی می کرد ولی هم اکنون در محدوده ۶۰۰ تومان قرار دارد. افزایش حباب درهم نشان دهنده دست برتر معامله گران درهم است زیرا نرخ دلاری درهم بیشتر از قیمت اسکناس دلار تهران است.

ریسک بازارساز ارز برای نرخ بهره

روز یک شنبه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نسبت به افزایش نرخ سود بین بانکی به محدوده ۲۱.۳۱ درصد واکنش داد و گفت سیاست بانک مرکزی برای نرخ بهره بین بانکی و سقف ۲۰ درصدی تغییر نکرده و برای حل این مسئله در شورای  پول و اعتبار تصمیم گیری خواهد شد.

این در حالی است که برخی کارشناسان امیدوار بودند سیاست چراغ خاموش افزایش نرخ بهره در راستای قبض پولی و کنترل نقدینگی باشد تا از مسیر رشد قیمت کالاها و خدمات کم شود اما عقبگرد از سیاست انقباضی تصور شده ممکن است انتظارات افزایشی در بازارهای دارایی را تقویت کند زیرا نرخ بهره مهم ترین اهرم بانک مرکزی در کنترل تورم است و کاهش آن بدون توجه به نرخ تورم و انتظارات ناشی از آن می تواند در بازارهای دارایی از جمله ارز نوسان ساز باشد.

از نگاه صاحب نظران نرخ بهره که در حکم قیمت پول است می تواند عامل موثری در تقویت و تضعیف نرخ برابری ریال در برابر سایر ارزها مثل دلار باشد. زیرا اگر نرخ بهره در وضعیت تورم بالا کاهش یابد سپرده گذاری ریالی با کاهش جذابیت همراه می شود علاوه بر این کاهش نرخ بهره، تقاضا برای اوراق قرضه را کاهش می دهد و از این ناحیه دولت برای جبران کسری بودجه به دردسر می افتد. در این حالت سپرده ها تبدیل به پول می شود و ریسک حرکت پول به سمت سایر بازارها بالا می رود حادثه ای که درصورت وقوع ثبات بازار ارز و سکه را تهدید خواهد کرد.

سکه رفاه گرانتر از بازار آزاد شد

سکه امامی در معاملات دیروز یک نرخ نداشته است سکه امامی در بازار آزاد ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد ولی معامله گران سکه رفاه را ۲۰۰ هزار تومان گرانتر خریدند. در روزهایی که بازار نسبت به حصول توافق و کاهش دلار بسیار خوشبین بود سکه رفاه حدود ۴۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از بازار آزاد بود.

همدستی سکه رفاه و حباب درهم

 گرانتر شدن سکه رفاه نسبت به بازار آزاد نشان دهنده افزایش بدبینی نسبت به حصول توافق و آینده دلار است. بالاتر بودن قیمت سکه رفاه از بازار آزاد و حباب بالای درهم در روز گذشته عاملی است که انتظارات کاهشی از بازار امروز را کمرنگ می کند. 

 

photo_۲۰۲۲-۰۷-۲۵_۰۸-۵۵-۰۱