بازار ارز در ابتدای هفته گذشته که به خاطر حضور بایدن در خاورمیانه صعودی شده بود پس از سفر پوتین  به ایران کمی آرام شد و رو به کاهش گذاشت.

قیمت دلار آزاد زیر مقاومت تاریخی خود نوسان می کند و در دو راهی توافق و عدم توافق در کانال ۳۱ هزار تومانی گرفتار شده است. کاهش تنش های سیاسی، کنترل نقدینگی و تورم توسط بانک مرکزی و گشایش های سیاسی و اقتصادی قابل توجه می تواند دلار را به عقب براند و‌عکس این موضوع، هیجانات را به بازار ارز باز می‌گرداند. 

در هفته گذشته خبرهای مهم و اثرگذاری بر بازار ارز منتشر شد ولی شاید مهم ترین خبر بنیادی منتشر شده افزایش سود بین بانکی بود که نشان دهنده  رویکرد انقباضی بازارساز برای کنترل تورم است و می تواند در همه بازارها و بازار ارز اثرگذار باشد ، گفته می شود که محسن رضایی مشاور اقتصادی رئیس جمهور خواهان افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم بوده در حالی که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، مخالف آن است. 

در شرایط تورمی و بحران های اقتصادی، مهم ترین  ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم افزایش نرخ بهره است،که تقاضا برای اوراق دولتی و سپرده گذاری در بانک ها را افزایش می دهد. و از این طریق سرمایه گذاری در سایر بازارهای رقیب و تورم را کاهش می دهد.

اما در شرایط کنونی چرا بازار ارز نسبت به این خبر واکنش چندانی نشان نداد؟

دلیل اول وجود نرخ بهره واقعی منفی است که به خاطر تورم بالا به وجود آمده وهنوز سرمایه گذاری در بازارهای رقابتی  و دریافت وام با هزینه های بالاتر را جذاب نگه میدارد. دلیل بعدی هم آنست که مدت زمان زیادی است نرخ بهره بین بانکی در سطوح بالاست که به خاطر افزایش هزینه استقراض موجب کاهش درآمد و ایجاد رکود می شود.

 با توجه به وضعیت درآمدی و تجربه سالیان گذشته، بازار پیش بینی می کند که تسویه بدهی ها با خلق نقدینگی انجام شود که خودش موتور محرک تورم در آینده است. به همین دلیل بازار ارز به خبر افزایش نرخ بهره بین بانکی واکنش خاصی نشان نداد. 

بازار طلا در این هفته بیشتر از دلار داخلی از جانب اونس جهانی طلا تحت فشار بود. تورم در بیشتر کشورها رکورد زده و فدرال رزرو سیاست های انقباضی سختی را برای کنترل تورم اتخاذ کرده، تشدید سیاست های انقباضی فدرال رزرو موجب افزایش تقاضا برای دلار و اوراق قرضه شده و تقاضای اونس را کاهش داده است.

 در حقیقت در شرایط بد اقتصاد جهانی سایر کشورها بدتر از آمریکا عمل کرده اند و همین مسئله موجب تقویت دلار و قطع امید تحلیلگران  نسبت به رشد اونس در کوتاه مدت شده است. زیرا دلار و طلا به عنوان رقیب یکدیگر در بازارها شناخته می شوند. سکه امامی در هفته گذشته کانال ۱۵ میلیون تومانی را ازدست داد.

در صورتی که قیمت دلار در هفته آینده رشد  داشته باشد سکه طلا احتمالا به بالای کانال ۱۵ میلیون تومانی باز می گردد ولی بالایی خاصی برای سکه با وجود حباب بالایی که دارد در هفته آتی نمی توان متصور بود. 

اما اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند با توجه به مقاومت فروشندگان برای  فروش در قیمت های پایین، احتمال شکست حمایت میانه کانال ۱۴ میلیون تومانی کم است. 

در بازار آزاد وضعیت فرق می کند، قیمت درهم از گذشته به عنوان عاملی برای پیش بینی قیمت دلار فردایی استفاده می شد. حباب درهم که از تفاضل نرخ برابری درهم به دلار ضرب در درهم و دلار آزاد محاسبه می شود  این روزها متفاوت از روزهای معمولی است و در هفته گذشته بین ۲۰۰ تا حدود ۶۰۰ تومان نوسان کرده، افزایش حباب درهم در آخرین روز هفته عاملی است که انتظارات افزایش دلار آزاد را در هفته بعد تقویت می کند و هرچقدر این حباب درهم کمتر شود انتظار برقراری آرامش در بازار به وجود می آید. ولی افزایش حباب درهم  امیدها برای کاهش دلار را کمرنگ می کند.