ارز اماراتی با رشد قیمت در بازار تهران همراه است، اما ارز آمریکایی این سیگنال‌ها را جدی نمی‌گیرد.این اختلاف نظر از کجا اب می‌خورد؟ پای بازارساز در میان است؟

نرخ دلار تهران همچنان ثابت و روی 31 هزار و 300 تومان منجمد شده است. از بازارهای مرزی همچنان نرخی نیامده و هنوز در تعطیلی عید به سر می برند. البته درهم امارات  رشد داشته و به 8760 تومان رسید. با این نرخ ،دلار تهران از معادل اماراتیش، حدود 800 تومان عقب می‌ماند. اختلاف دلار و درهم نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده و طبق اطلاعات اکوایران دلار مریوان نیز رشد داشت.

در واقع در معاملات روز سه‌شنبه نیز طبق روزهای گذشته در مرزها بر آتش نرخ دمیده شد و در تهران مقاومت شد. مقاومتی که بازار به آن عادت کردهاست. بعضی‌ها می‌گویند که بازارساز باقدرت نرخ را حفظ می‌کند تا خیلی‌ها را از سودگیری و نوسانگیری در بازار ارز ناامید کند. اتفاقی که مشاهدات نشان می‌دهد حداقل در میدان فردوسی افتاده و بازار رمق ندارد.

دلار بازار متشکل هم مثل دوشنبه بدون تغییر باقی ماند. اما نکته همان برابری دلار به یورو است که در حدود 1.03 محاسبه می‌شود. در حالیکه در بقیه جاهای دنیا،‌ یورو و دلار تقریبا بر هم منطبق شدند اما تو تهران همچنان یورو به شکل محسوسی گرانتر از دلار فروخته می‌شود. در بازار آزاد نیز همچنان یورو بالای 32 هزار تومان ماند.

 

بازار ارز دلار سکه

 

در بخش دیگر بازار، یعنی بازار سکه و طلا یک افت نرم اتفاق افتاد. قیمت سکه اتحادیه 50 هزار تومان، رفاه 100 هزار تومان و سکه بازار 200 هزار تومان کاهش داشت. حباب سکه کمتر شد اما همچنان در سطح 2 میلیون و 200 هزار تومان قرار دارد که عدد بالایی به حساب می‌آید.

در بازار سکه با اینکه اونس ریزش داشت، سکه روی 15 میلیون حمایت شد. البته بعضی از فعالان بازار می‌گویند که همه چیز زیر سر طلای آبشده است. حباب آبشده روی هر مثقال بالای 300 هزار تومان بود، و نرخ هر مثقال طلای آبشده از مرز 6 میلیون تومان پایین نیامده است. یکی از دلایلی که سکه عدد 15 میلیون را از دست نداده همین حمایت عدد 6 میلیون در آبشده عنوان می‌شود.

البته یک سناریوی عجیب نیز بین معامله‌گران نقل و قول می‌شد که در معاملات روز دوشنبه مظنه را با دستکاری به 6 میلیون و 100 هزار بردند تا بازار را اجاره کنند، دلیل آن هم این بود که اگر اونس بیشتر از این‌ها ریخت بازار زیر 6 میلیون نیاید. گروهی هم در بازار هستند که می‌گویند همچنان باید شاهد تخلیه حباب باشیم؛ که این یعنی یا دلار باید بالا بیاید یا خود سکه و آبشده نرخش پایین بیاید. البته این را فراموش نکنید که این مکث و حمایت سکه یک دلیل مشخص هم دارد، خیلی از خریداران خرد چون امکان خرید دلار ندارند وارد بازار سکه شدند، برای همین نمی‌شود از این حمایت سکه معنای مشخصی از روند قیمت برداشت کرد.

خرید نقدی دلار تهران در بازار به کانال 31 هزار تومان آمد، در حالیکه قبلا روی کانال 30 بود. دلار سهمیه‌ای هم روی 30 هزار و 200 تومان صف خرید مشاهده شد که البته برخی صرافی‌ها تا 30 هزار و 600 تومان هم نرخ داده بودند. تتر نیز در کانال 33 هزار تومان هم معامله شد، هر چند نتوانست یک روز کامل در این کانال دوام بیاورد و در نهایت به 32 هزار و 600 تومان نزول کرد.

برخی از گروه های دلاری مرتب پیام می‌دهند که معامله‌گران کف بازار دلار را 32 هزار و 600 تا 700 تومان نرخ می‌دهند، در حالیکه چنین چیزی در بازار نیست و بیشتر یک شانتاژ خبری است.

یک سوال که در بازار سه‌شنبه پرتکرار بود و دست به دست می‌شد این بود که آیا با خرید دلار سهمیه‌ای، یارانه قطع می‌شود یا نه؟