به گزارش اکو ایران ؛ قیمت دلار دیشب در معاملات پشت خطی رشد قابل توجه ای را ثبت نکرد  با این حال  عده ای از معامله گران معتقد بودند ارسال یک پیام شبانه  از سوی وزارت خزانه داری آمریکا  مبنی بر تحریم های جدید علیه ایران می تواند زمینه ساز  صعود  نرخ دلار در روز جاری شود. 

وزارت خزانه داری آمریکا  شب گذشته اعلام کرد اسامی ۲ فرد، ۱۳ شرکت و ۲ نفت‌کش در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا (SDN) قرار گرفته‌اند.

طبق  بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ،  شبکه‌ای از افراد و شرکت‌هایی را که از شرکت‌های صوری برای تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی از شرکت‌های ایرانی به شرق آسیا استفاده کرده‌اند  تحریم شدند. 

 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت: بدون تعهد از جانب ایران برای بازگشت به برجام ما به استفاده از اختیارات خود برای تحریم صادرات محصولات انرژی ایران ادامه خواهیم داد.» 

در گذشته پیش‌بینی شده بود تا آخر سال  حداقل ۱۵ میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها به کشور وارد شود، این صنعت سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد و میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کند و درآمد ناشی از توسعه صنایع پتروشیمی تا سال ۱۴۰۶ سالانه به رقمی معادل ۵۰ میلیارد دلار برسد.

معامله گران معتقدند این تحریم‌ها حتی اگر سویه‌ای منفی بر شرکت‌های پتروشیمی نداشته باشند، اما هزینه‌های مربوط به فعالیت در بازارهای بین‌الملل و به‌ اصطلاح دور زدن تحریم‌ها توسط این شرکت‌ها را بالا می‌برد.

عده ای از معامله گران با تحریم های جدید تصور می کنند که تنش های بین ایران و غرب همچنان پایدار است  و همین امر احتمالا  موجب شود تا  برخی از  بازیگران ارزی در موقعیت خرید قرار بگیرند.

خبرگزاری فارس دیشب نوشت سازمان اطلاعات سپاه چند دیپلمات‌ را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده است. بر اساس این گزارش، این دیپلمات‌ها از جمله معاون سفیر بریتانیادر حال «نمونه‌برداری از خاک ایران در منطقه ممنوعه» شناسایی شدند.

عده ای از معامله گران با توجه به تنش های شب گذشته حتی  از  مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم ها  سخن گفتند .

با این حال عده ای دیگر از معامله گران باور دارند که بازارساز به شدت از افزایش قیمت دلار جلوگیری خواهد کرد. یکی از نشانه های جدیت بازارساز، ادامه عرضه در بازار متشکل در روز  پنجشنبه و جمعه تا ساعت 18 است. 

به باور فعالان بازار اگر دلار امروز به بالای سطح ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد ، شانس با افزایشی های بازارخواهد بود و رفتن به زیر کانال ۳۱ هزار تومانی، قدرت نمایی کاهشی ها را بیشتر خواهد کرد.