به گزارش اکوایران، افزایش ارزش دلار باعث شده ارزهای آسیایی بدترین عملکرد سه ماهه خود را در  مقابل دلار از سال ۱۹۹۷ ثبت کنند و بانک های مرکز ی در شرایط سختی قرار گرفته اند‌.

سیاستگذاران در مواجهه باسریعترین افزایش نرخ تورم که پس از دهه ها در حال حاضر با آن روبه رو شده اند مجبور به انتخاب هستند: هزینه های استقراض را برای دفاع از ارز کشورشان افزایش دهند که به رشد اقتصادی ضربه خواهد زد و ذخیره های ارزی خارجی را که سال ها برای جمع آوری آن زحمت کشیده اند برای تقویت ارز کشورشان در مقابل دلار مصرف کنند یا کنار بنشینند و بگذارند مکانیسم بازار کار خودش را بکند.

اقتصاد پس از کرونا هنوز بهبود نیافته است و رکود آمریکا در پیش روی بازارهای جهانی است. این اتفاق  موقعیت بانکهای مرکزی را برای اعمال سیاست های انقباضی سخت تر میکند. زیرا قوی تر شدن دلار و ضعیف شدن ارز کشورها فشار تورم وارداتی را افزایش می دهد.

اکثریت ارزهای آسیایی بازارهای نوظهور در روز چهارشنبه سقوط کردند. وون کره جنوبی، روپیه هند، پزوی فیلیپین و بات تایلند کاهش یافت چون نگرانی ها از رکود آمریکا سرمایه گذاران را به سمت دلار به عنوان دارایی ایمن در زمان رکود هدایت کرد.

شاخص جی پی مورگان ارزهای آسیایی بلومبرگ پیش بینی کاهش ۴.۴ درصدی برای سه ماهه را کرده است که سریعترین کاهش از بحران سال ۱۹۹۷ برای ارزها بوده است.

به خاطر اختلاف بازدهی فزاینده اوراق قرضه، ین ژاپن از پایان مارس تا کنون حدود ۱۱ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است. ژاپن به دنبال تقویت اقتصاد پس از پاندمی کروناست و در حالیکه آمریکا نرخ های بهره را به صورت پی در پی افزایش می دهد ژاپن به سیاست های پولی ساده قبلی خود پایبند است.

قیمت کالاها برای مصرف کننده در حال افزایش است و ارزهای ضعیف تر فشار تورمی بر کالاهای وارداتی را تشدید می‌کند این مسئله ممکن است باعث تغییر رویه بانک های مرکزی شود.بانک مرکزی فیلیپین برنامه افزایش نرخ بهره ماه آگوست بعد از دو اقدام افزایشی متوالی را دارد. بانک مرکزی کره جنوبی هم انتظارات از افزایش بیشتر از معمول نرخ بهره در ماه جولای را تقویت کرده است.

  تورم کنونی درحال تثبیت هست و بانک های مرکزی ممکن است مجبور شوند سختگیری های اقتصادی بیش از انتظار را برنامه ریزی کنند رشد اقتصادی در کشورهای آسیایی هنوز پابرجاست و این به کشورهای آسیایی این امکان را میدهد که روی مبارزه با تورم تمرکز کنند.

ارزهای آسیایی به خاطر افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سه ماهه کاهش یافته است وون کره جنوبی و پزوی فیلیپین حدود ۵ درصد در مقابل دلار کاهش پیدا کرده اند در این شرایط افزایش سریع تر و تهاجمی تر نرخ بهره کشورهای آسیایی می تواند باعث تقویت ارزهای آسیایی شود.‌

اقتصاددانان  مورگان استنلی به رهبری دی تان در گزارش روز یکشنبه خود نوشتند که ضعیف شدن ارزها باعث می شود تورم وارداتی نیز به تورم بخش عرضه افزوده شود به همین دلیل کاهش ارزش پول می تواند منجر به انقباض بیشتر سیاست های پولی بانک مرکزی شود و افزایش نرخ بهره به خاطر ادامه انتظارات تورمی افزایش یابد.

بانک های مرکزی تا کنون میلیارد ها دلار از ذخایر ارزهای خارجی خود را برای کنترل قیمت ارز و ارزپاشی برداشت کرده اند و ذخایر ارزی در اندونزی و تایلند به کمترین میزان خود از سال ۲۰۲۰ رسیده است.  چون مقامات این کشورها متعهد شده اند که نوسانات ارزی را کنترل کنند.

اما با افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در ماه جولای ممکن است وضعیت بدتری در انتظار بازار ارزها باشد.

گلد من ساکس می گوید با تشدید سیاست های انقباضی فدرال رزرو و کاهش ذخایر ارزی ریسک و نگرانی برای روپیه اندونزی و هند افزایش می یابد.

میگل چنگو‌ اقتصاد دان ارشد آسیایی می گوید حتی با کاهش ارزش ارزها، بعید است که افزایش نرخ بهره در سراسر منطقه با فدرال رزرو تطابق داشته باشد و ذخایر کافی ارز به عنوان تکیه گاه در نوسانات ارزی مورد استفاده قرار می گیرد.