به گزارش اکوایران، طلا با اینکه تا میانه روز چهارشنبه صعودی بود ولی به طور کلی روزهای نزولی پرفشاری را پشت سر می گذارد. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از 2.6 درصد از ارزش خود را از دست داده است. در سوی دیگر بازار این شاخص دلار آمریکا است که این روزها به امن‌ترین مقصد دارایی سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

شاخص دلار آمریکا از ابتدای هفته تاکنون بیش از یک درصد افزایش داشته است و اکنون در میانه کانال 105 واحدی در حال نوسان است. میزانی که در دهه های اخیر بی سابقه بوده است. نرخ سود اوراق 10 ساله آمریکا نیز به موازات دلار آمریکا صعودی بوده است.

طلا در حال حاضر در میان یک دوگانه گرفتار شده است. از سویی تقریبا همه اطمینان دارند که فدرال رزرو دست به افزایش شدید نرخ بهره خواهد شد و این موضوع برای طلا عاملی نزولی است. از سوی دیگر افزایش تورم در اقتصادهای بزرگ جهان عاملی است که می تواند قیمت طلا را افزایش دهد. همچنین تحلیل گران اقتصادی درباره وقوع رکودی اقتصادی هشدار می دهند که معمولا شرایط رکودی نیز برای طلا مطلوب است.

در حالی که تحلیل گران پیش بینی می کردند که فدرال رزرو در نشست بعدی نیم درصد افزایش خواهد یافت، با انتشار داده های بالاتر از انتظار تورم آمریکا اکنون پیش بینی ها به افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره چرخیده است. هر چقدر این موضوع برای طلا می تواند نزولی باشد، شرایط کنونی به طور کلی برای دلار آمریکا مناسب بوده است. دلار علاوه بر اینکه در مواقع سیاست انقباض پولی روندی صعودی دارد به عنوان پناه گاه امن سرمایه نیز گوی سبقت را از طلا ربوده است و این روزها به امن ترین مقصد برای سرمایه ها تبدیل شده است.