به گزارش اکوایران، قیمت هر اونس طلا در اولین روز معاملات هفتگی در بازار جهانی نزدیک به 3 درصد افت قیمت داشت. در حالی که طلا هفته گذشته رشد نسبتا خوبی داشت و کار را در سطح قیمتی 1874 دلاری به پایان برده بود در اولین روز هفته جاری قیمت طلا به 1820 دلار کاهش پیدا کرد.

همچنین روز دوشنبه قیمت پالادیوم نیز 7 درصد افت داشت تا از کانال 1900 دلاری به کانال 1800 دلاری سقوط کند. حساب باز کردن روی افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو مهم ترین عاملی است که ریزش فلزات گرانبها را در پی داشت.

در حالی ارزش فلزات سقوط کرد که شاخص دلار یک رکورد چند دهه ای را جابه جا کرد. شاخص دلار که ارزش پول آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی را نشان می دهد، در روی که گذشت تا سطح 15/105 واحدی رشد کرد. نگرانی از رکود اقتصادی به دلیل جنگ و همچنین افزایش نرخ بهره شدید توسط فدرال رزرو اکنون دلار آمریکا را به دارایی امن تری نسبت به رقبای خود بدل کرده است.

همین افزایش ارزش دلار آمریکا نیز از کانال دیگری فشار نزولی بر طلا وارد کرده است زیرا این موضوع ارزش طلا برای دارندگان دیگر ارزها را افزایش و تقاضای طلا را کاهش می دهد.

به طور کلی بازارها تلاطم شدیدی را تجربه می کنند. از طرفی افزایش نرخ بهره شدید می تواند مانعی بر سر راه رشد اقتصادی مطلوب باشد و از طرف دیگر جنگ روسیه و اوکراین با افزایش قیمت سوخت و غذا تورمی را که همین الان در بالاترین سطح چهل سال اخیرش هست را به بالا هل می دهد. به همین دلیل فعلا در بازارهای جهانی پیدا کردن مقصدی امن برای سرمایه گذاری سخت شده است.