به گزارش اکوایران، طبق اختیاری که در جلسه هفته قبل سران قوا به بانک مرکزی داده شد بانک مرکزی میتواند با استفاده از منابع ارزی در بازار دخالت کند تا با مدیریت عرضه و تقاضا قیمت ارز کنترل شود. گفته می شود قیمت هدف دلار محدوده ۲۹ هزار تومان است. علی صالح آبادی رییس بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا امروز گفت که بیشترین ذخایر ارزی اسکناسی در تاریخ کشور به وجود آمده  و بانک مرکزی از تمام ظرفیت ها برای برقراری تعادل در بازار ارز استفاده خواهد کرد.

 بانک مرکزی پس از جلسه هفته قبل سران قوا در روز یکشنبه نیز در بازار متشکل اعلام قیمت کرد و ساعت معاملات را تا روز پنجشنبه تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر افزایش داده است.

قیمت دلار متشکل امروز رکورد افزایشی جدیدی را ثبت کرد. دلار متشکل با افزایش ۳ پله ای که از ابتدای سال بی سابقه بوده در محدوده ۲۶ هزار و ۵۸۳ تومان قرار گرفت. به نظر می‌رسد بازار ساز به دنبال تک نرخی کردن قیمت ارز است.  خبری از خبرگزاری ایبنا به نقل از حسن حسینی شاهرودی منتشر شده که او گفته چند نرخی بودن ارز در چهل سال گذشته آسیب زا بوده است و با مفید خواندن حذف ارز ۴۲۰۰ از اقتصاد  ایران گفت که بهتر  است برنامه جامعی برای تک نرخی کردن ارز و اصابت یارانه ها به جامعه هدف تهیه شود.

افزایش شتاب بانک مرکزی در افزایش قیمت  دلار متشکل و کاهش فاصله آن با بازار ارز آزاد نیز به نظر می‌رسد ادامه تغییرات برای جراحی اقتصادی است.

در کنار جو‌ کاهشی بازار امروز گروهی از تحلیلگران معتقد بودند که در آستانه جلسه شورای حکام برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی، اختیارات بانک مرکزی افزایش یافته تا تنش های احتمالی تصویب قطعنامه بر بازار را کنترل کند.

مقاومت طلای جهانی در برابر کاهش

روز جمعه گزارش آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا برای ماه می منتشر شد که بهتر از انتظار بازار بود و موجب  افزایش بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا به عنوان رقیب طلا شد. ولی طلا بر خلاف انتظار نسبت به محدوده قیمتی هفته قبل خود کاهش نیافت و در همان محدوده ۱۸۵۰ دلاری نوسان میکند که به نظر می‌رسد عدم عکس العمل طلا به خاطر رکود اقتصادی است که به عنوان چالش اقتصادی بعدی تا سال ۲۰۲۳ در این روزها مطرح میشود. اونس طلا امروز در محدوده ۱۸۵۴ دلاری معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفت. و ربع سکه نیز ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.

سکه رفاه که در هفته قبل از سکه امامی گرانتر بود در معاملات امروز ۳۱۰ هزار تومان از بازار آزاد ارزانتر بود. که سهم ۶۸ درصدی حقوقی در سمت فروش دلیل اصلی این کاهش قیمت بوده است.