در اول خرداد یعنی دو ماه از ۱۴۰۱ گذشته، کدام بازار پیشتاز بود، سکه، ارز یا سهام؟

طلای آبشده مهمترین بازار یکشنبه بود، هم مقاومت شکست و هم بیشترین نوسان را داشت. کسی می‌داند چرا انقدر سفر به عراق زیاد شده؟

قیمت سکه مقاومت ۱۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان را در روز یکشنبه شکست تا بازدهی سکه در اول خرداد به ۱۷ درصد برسد. سکه در مقایسه با دلار و سهام، پیشتازترین بازار تا اینجای ۱۴۰۱ بوده است. دلار هم از بورس عقبتر است. بازار سکه با شکست مقاومت ۱۴ میلیون و ۳۹۰ هزار وارد دامنه حساسی شد، تحلیلگران فنی می‌گویند اگر این نرخ بتواند بالای این مقاومت دوام بیاورد، پتانسیل حرکت تا ۱۵ میلیون را دارد. سکه رفاه نیز در معاملات یکشنبه در معاملات بورس کالا با افزایش 220 هزارتومانی در 14 میلیون و 620 هزار تومان معامله شد.

اتفاقات بازار سکه موجب شد معامله‌گران به محاسبه و معادل‌سازی رو بیاورند. یکسری از معامله‌گران می‌گفتند که با قیمت ربع، ارزش سکه تمام ۲۰ میلیون تومان و با نیم، ۱۶ میلیون تومان است. البته پیشکسوتان بازار می‌گفتند این معادل‌سازی‌ها پشتوانه ندارد چون نیم و ربع حباب دارند بنابراین نمی‌شود بر این مبنا ارزش‌سنجی کرد و دلیل حباب آن‌ها هم برای این است که تقاضا برای این قطعه‌ها بیشتر از سکه تمام است.

اما مهمترین بازار یکشنبه به عقیده معامله‌گران طلای آبشده بود، هم به لحاظ سقف شکنی و هم بخاطر نوسان. نرخ هر مثقال طلای آبشده با رشد ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی به سقف ۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید و با برگشت از این سقف بیشترین نوسان را در بازار از آن خودش کرد. هر کیلو طلای آبشده ۱۳ میلیون بالا رفت و بعد در ادامه حدود ۲۰ میلیون تومان پایین آمد. سقف‌شکنی ابشده به این جهت اهمیت داشت که بازار توانست این رقم را دوباره تست کند. از آن طرف اصلاحش به این خاطر بود که بازار بلوکه است.

معامله‌گران می‌گویند بواسطه فاصلا 5000 تومانی ارز مسافرتی و بازار، عده‌ای ویزای عراق را دریافت می‌کنند تا از 2000 یوروی مسافرتی استفاده کنند. معامله‌گران مدعی هستند سفر به عراق 2000 یورو هزینه ندارد، بلکه آن‌ها با یک هزینه کمتر به عراق می‌روند و مابه‌التفاوت هزینه را در بازار می‌فروشند تا از این شکاف استفاده کنند. صف‌های مقابل صرافی‌ها هم که ارز مسافرتی می‌دهند، شاهد این ادعای آن‌ها عنوان می‌شود.

نکته بازار یکشنبه نیز به نرخ تابلوی صرافی ملی برمی‌گشت. الان دو روز است که صرافی ملی در لحظه دو نرخ متفاوت برای خرید و فروش دلار و هم برای یورو می‌دهد. معامله‌گران نسبت به این اتفاق مشکوک شدند.