دیروز در آخرین معاملات، دلار حتی زیر سطح ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. علی رغم اصلاح آخر وقت روز جمعه، بیشتر بازیگران ارزی باور دارند که بازار برای قرار گرفتن در مسیر نزولی حداقل نیاز دارد که به زیر محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومانی عقب نشینی کند.

بیشتر بازیگران ارزی باور دارند که بازار با احیای برجام خداحافظی کرده است و معامله گران تصور می کنند که حذف ارز کالاهای اساسی به دلیل اصلاحات اقتصادی صورت نگرفته است. باور بخشی از معامله گران این است که بازارساز دیگر ارز کافی برای تخصیص به کالاهای اساسی نداشته است و سیاست گذار از آنجایی که احتمال می دهد برجام به سرانجام نرسد،‌ تصمیم گرفته است که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود.

در این شرایط به نظر می رسد که اگر بازارساز بتواند اثبات کند که حذف ارز کالاهای اساسی به دلیل کمبود منابع ارزی صورت نگرفته است، میزان التهاب دلاری کاهش خواهد یافت.

با این حال به نظر می رسد سیاست گذار به اندازه کافی در اجرای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موفق عمل نکرده است و ترکش های روانی این اتفاق به بازار دلار نیز سرایت کرده است. البته برخی از کاهشی ها امیدوارند که با اخبار احتمال از سرگیری مذکرات هسته ای، دلار در روز جاری کمی آرام بگیرد.

photo_۲۰۲۲-۰۵-۱۴_۰۹-۰۸-۴۱