به گزارش اکوایران، پس از تورم ۸.۵ درصدی که در چهار دهه گذشته ایالات متحده بی سابقه است. فدرال رزرو اقدام به اعمال سیاست انقباضی از طریق افزایش نرخ بهره و کاهش ترازنامه تعادلی بانک مرکزی کرد که باعث افزایش بازده اوراق خزانه شد.

افزایش تقاضا برای اوراق قرضه بلند مدت به عنوان رقیب طلا باعث عقب نشینی قیمتی در بازار جهانی طلا شد. هر اونس طلا که در ماه مارس با تکیه بر تورم و جنگ اوکراین تا محدوده ۲۰۵۰ دلار پیشروی کرده بود تا نزدیکی محدوده ۱۸۳۰ دلار عقب نشینی کرد اما پس از آن با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا (CPI) قیمت اونس افزایشی شد.

تحلیلگران از پیش اعلام کرده بودند که اگر کاهش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا کمتر از میزان مورد انتظار باشد  میتواند باعث نوسان مثبت در بازار طلا شود. مقدار CPI در ماه آوریل حدود ۸.۳ درصد گزارش شده است که نسبت به گزارش ماه قبل کاهشی بوده است ولی بالاتر از پیش‌بینی ۸.۱ درصدی بلومبرگ در ماه جاری است. همین مسئله قیمت طلا را تحریک کرد. البته تحلیلگران علت افزایش قیمت طلا را به خاطر کاهش بازده اوراق خزانه داری آمریکا میدانند. پس از انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده، بازده واقعی  اوراق خزانه یک شبه ۱۵ واحد کاهش پیدا کرد ولی در محدوده مثبت باقی ماند. کاهش بازدهی واقعی به نفع طلاست زیرا هزینه فرصت طلا را کاهش میدهد. و اگر نرخ بازدهی کاهش بیشتری پیدا کند قیمت طلا میتواند ارزش بیشتری پیدا کند. 

امروز گزارش شاخص قیمت تولید کننده (PPI) منتشر خواهد شد بلومبرگ پیش بینی کرده که PPI   به ۰.۵ درصد خواهد رسید که اگر این چنین باشد با توجه به رقم ۱.۴ درصدی ماه قبل کاهش قابل توجهی است و موجب کاهش ترس های تورمی خواهد شد زیرا نشان دهنده کاهش تورم قیمت های درب کارخانه است ولی اگر میزان شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه آوریل بیشتر از پیش‌بینی ها باشد موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد.

از نظر تکنیکالی نیز اونس طلا در نزدیکی خط روند حمایتی خود در دو سال گذاشته است و اگر محدوده ۱۸۲۰_۱۸۳۰ دلار را از دست ندهد و پایین تر از آن تثبیت نشود قیمت  اونس میتواند افزایش یابد.