دلار هرات دوباره به کانال ۲۸ برگشت، بازار تهران انتظامی شد، کسی می‌داند چرا نرخ درهم بالا می‌رود؟

دلار هرات که مدت‌ها در یک مثلث گیر کرده بود، برای دومین بار در سه روز اخیر به کانال ۲۸ برگشت. برگشت دلار هرات به کانال ۲۸ هزار ذهنیت نزولی در بازار را تضعیف کرد. معامله‌گران اعتقاد داشتند اگر دلار هرات در معاملات پشت خطی دوشنبه در این کانال تثبیت بدهد و فاند خبری مثبت نخورد، می‌تواند به سمت مقاومت ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان حرکت کند.

در بازار تهران پیش‌بینی معامله‌گران این بود که صعودی باز می‌شود و در نیمه دوم بازار، وارد فاز اصلاح شود، این پیش‌بینی تحقق یافت. دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باز شد و تا ۲۸ هزار و ۷۰۰ بالا رفت و در نهایت در ۲۸ هزار و 600 تومان بسته شد. معامله‌گران دلیل اصلاح را کماکان متغیر بیرونی می‌دانند و فکر می‌کنند بازار تا وقتیکه خبر قطعی از مذاکرات نیاید، تند و تیز به سمت بالا و پایین حرکت نمی‌کند.

در بازار روز دوشنبه بعد از اینکه دلار به ۲۸ هزار و ۷۰۰ رسید معامله‌گران می‌گفتند فضای بازار انتظامی شد و همین اتفاق را در تعدیل نرخ بی‌اثر نمی‌دانستند. اگرچه تصور می‌کنند اگرعوامل ضدنوسان فعال نشود، فضای انتظامی اثربخشی بالایی ندارد.

قیمت درهم چند روزی است که بالا می‌رود، حتی کانال هفت هزار و 800 تومان را نیز شکست. اینکه چرا قیمت درهم افزایش پیدا می‌کند تبدیل به یک پرسش شده است. نظر معامله‌گران این بود که قیمت درهم بخاطر این افزایش پیدا کرده که نرخ بهره در امارات بالا رفت. با افزایش نرخ بهره، ارزش درهم تقویت شد و خودش را در نرخ برابری ریال نشان داد. دلیل افزایش نرخ بهره در امارات نیز بخاطر این بود که چون درهم با دلار قفل است. فدرال رزرو که نرخ بهره را افزایش داد، امارات نیز این کار را انجام داد تا با آن هماهنگ باشد. در مجموع در دنیا همه نرخ بهره‌شان را بر اساس تورم و شرایط اقتصادی تغییر می‌دهند، چون ایران دست به چنین تغییری نزده، اثرش را در قیمت‌ها می‌شود دید.

نکته اول بازار به سکه برمی‌گشت. نرخ این فلز گرانبها نسبت به یکشنبه بدون تغییر ماند اما نکته اینجاست که نرخ خرید کاهش داشت و فاصله قیمت خرید و فروش بیشتر شد که معامله‌گران می‌گویند خود این اختلاف نیز ابهام در بازار را نشان می‌دهد.

نکته دوم به شایعه درمورد سکه رفاه برمی‌گردد. در بازار دوشنبه عده‌ای می‌گفتند که نرخ این سکه با دو پله صعود در بالای 13 میلیون و 500 هزار تومان قرار گرفت، اما نرخ سکه رفاه در تابلو معاملات بورس کالا اینگونه نبود.