اگر بازار ارز را به یک فیلم سینمایی تشبیه کنیم، دلار همیشه نقش اصلی را دارشته و یورو نقش مکمل. اما در معاملات روز دوشنبه نقش مکمل، میدان‌دار بازار شده بود و دلار گوشه‌‌نشین شد.

دلیل این اتفاق به تغییر نرخ برابری یورو به دلار در بازار جهانی برمی‌گشت. این نرخ برابری به حدی پایین آمده بود که حتی نسبت به دوران کرونا هم این کاهش نرخ برابری سابقه نداشت. نرخ برابری یورو به دلار به یک1.07رسیده بود،  اطلاعات منابع آماری نشان می‌دهد در ۵ سال گذشته هم یورو نسبت به دلار به این سطح از نرخ برابری نرسیده است. دلیل افت این نرخ برابری، تغییر سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا بود، خبر افزایش نرخ بهره آمریکا، دلار را در برابر یورو به شدت تقویت کرد. این خبر که به بازار ایران رسید یورو را از کانال ۳۰ هزار به کانال ۲۰ هزار انداخت. البته در تابلو صرافی‌ها نرخ دلاری که اعلام شده بود با یورو همخوانی نداشت که این ناهمخوانی می‌توانست فرصت آربیتراژی ایجاد کند. معمولا معامله‌گرا دلار را ضربدر نرخ برابری یورو به دلار می‌کنند و نرخ دلار بدست می‌آید.

این نرخ‌های ریالی بر روی تابلو صرافی ملی با برابری جهانی نمی‌خواند. برخی از معامله‌گران معتقدند صرافی‌ها یورو را بی‌توجه به نرخ برابری روی تابلو می زنند، زیرا موجودی ندارند به همین دلیل نرخ پرت بر روی تابلو می‌رود. برخی دیگر معتقدند که دلیل چنین ناهمگونی در نرخ برابری به رفتار بانک مرکزی و عوامل این بانک در بازار باز می گررد، از این دید آنها یا از قبل خرید یورو داشتند و ترجیح می‌دهند با همان نرخ برابری قبلی عرضه کنند یا به دلیل عرضه اسکناس دلار قیمت آن را مصنوعی پایین می آورند. بنابراین این وضعیت از دو حال خارج نیست یا  فرشنده‌های یورو مقابل افت جهانی این ارز گارد گرفتند یا با تزریق دلار به روند جهانی نسبت ان در برابر یورو توجهی نمی شود. دسته سومی هم هستند که می‌گویند ریشه این بی‌تناسبی یورو و دلار در تابلو به پرت بودن نرخ دلار برمی‌گردد، قیمت دلار صرافی خیلی با واقعیت جور درنمی‌آید و بازارساز تلاش دارد در یورو تقریبا این برابری را رعایت کند. شاهد آن هم اینکه اختلاف یورو رسمی با آزاد هزار و ۲۰۰ تومان است.

صحبت از شکاف شد بد نیست بدانید شکاف دلار رسمی با آزاد به دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، این شکاف بالاست ولی با رکورد ۳ هزار تومانی هنوز فاصله دارد. ولی دلار رسمی بدلیل این شکاف دو هزار و ۵۰۰ تومانی، خاصیت سیگنالیش به گفته معامله‌گران از دست داده است. 

درباره دلار در معاملات روز دوشنبه نیز‌ معامله‌گران تصور می‌کردند اگر کسی در نرخ‌ها فروشنده باشد ضرر می‌کند. با اینحال هنوز تحلیلگران فنی که تکنیکال بازار را رصد می‌کنند و نگاه گذشته‌نگر دارند معتقدند هدف دلار هرات ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان است. این تحلیل برای بازار دلیلی بر نزول قیمت دلار است.

قیمت سکه در بازار این فلز گرانبها نیز وارد کانال ۱۲ میلیون شد، افت قیمت اونس طلا هم که در بازار جهانی اتفاق افتاد در کنار ثبات دلار، عوامل فشار به سکه بودند. حباب سکه نیز ۷۰۰ هزار تومان شد. 

نکته عجیب ولی این بود که نسبت به روزهای قبل خریداران سکه در بازار دوشنبه زیاد شدند. آن‌هایی که بازار را رصد می‌کنند اعتقاد دارند وقتی سکه با حباب ۷۰۰ هزار تومانی خریدار دارد، یعنی هنوز حال اقتصاد خوب نیست.