به گزارش اکوایران، روز قبل سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشور در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت: جو حاکم بر مذاکرات وین همچنان مثبت است. ایران و ۱+۴ کارهای خود را انجام داده اند‌ و منتظر جواب آمریکا برای حصول توافق هستند. 

پس از سخنرانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی و تزریق خوشبینی درباره فضای مذاکرات وین در بازار، بازار ارز  با از دست دادن حمایت ها با کاهشی شدن قیمت ها مواجه شد. 

دلار آزاد امروز صبح در قیمت ۲۷۶۲۰ تومان معامله شد که کاهش دو درصدی نسبت به ابتدای هفته داشته است. دلار در بازار سلیمانیه در ابتدای معاملات دیروز در پله هفتم کانال ۲۷ هزار تومان معامله میشد. با افزایش هیجانات کاهشی در بازار، همراه با موج نزولی دیروز، تا نیمه کانال نیز عقب نشینی کرد ولی در نهایت در پله ششم کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی ایستاد.

همچنین با خبر آزادسازی منابع مالی ایران، گمانه زنی های مختلفی برای هزینه کرد این منابع عنوان میشد. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت که این منابع در اختیار بانک مرکزی، صندوق توسعه و دولت قرار خواهد گرفت. همتی رییس پیشین بانک مرکزی گفت این منابع قبلا به بانک مرکزی فروخته شده  و در کشور هزینه شده است. 

 معامله گران بازار ارز نیز می گفتند دولت با افزایش منابع با ارزپاشی در بازار قیمت ارز در بازار را کنترل خواهد کرد.

اما سخنگوی دولت امروز به گمانه زنی ها پایان داد. او گفت پرداخت ماهانه ۱۰ هزار میلیارد بدهی ارث رسیده به دولت، سرمایه گذاری های عمرانی و تامین کالاهای اساسی کشور  از محل منابع آزاد شده تامین میشود.  

این طور که به نظر می رسد تبدیل دوباره دلار به ریال در صورت های مالی بانک مرکزی باعث افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی خواهد شد و سریال افزایش بدهی های دولت ها به بانک مرکزی در این دولت نیز ادامه دارد. که در صورتی که کنترل نشود می تواند به تورم موجود دامن بزند.

دلار در بازار هرات نیز امروز، در پله آخر کانال ۲۶ هزار تومانی معامله شد. 

قیمت درهم امروز به حدود ۷۵۴۵ تومان کاهش یافت. بررسی نرخ برابری درهم به دلار در این هفته نشان می دهد معامله گران درهم این هفته با فاصله حدود ۱۰۰ تومانی با نرخ برابری اقدام به معامله کرده اند و در حرکت های نزولی دست برتر با معامله گران درهم بوده است.

در معاملات بازار طلا قدرت کاهشی دلار بیشتر از میل افزایشی طلا بود و هر قطعه سکه امامی امروز تا اینجای بازار حمایت ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خود را از دست داده و در قیمت ۱۳ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان معامله می‌شود. 

 تحلیل گران می گویند در صورتی که دلار حمایت نیمه کانال ۲۷ هزار تومانی و سکه حمایت ۱۳ میلیونی را از دست بدهد میزان عرضه ها در بازار افزایش خواهد یافت.