مرز 28 هزار تومانی برای نوسان گیران ارزی و بازارساز اهمیت زیادی دارد. شکست این مرز می تواند نمایانگر افزایشی تر شدن انتظارات معامله گران باشد و مجوز ورود خریداران بیشتری را صادر کند، حال آنکه ماندن دلار زیر مرز یاد شده می تواند از شدت انتظارات افزایشی کاسته و به تدریج دپوی ارزی را کاهش دهد. 

روز یک شنبه شرایط نشان می داد که بازارساز توانست دست نوسان گیران را بخواباند و اجازه ماندن دلار بالای مرز 28 هزار تومانی را ندهد. با این حال، بیشتر معامله گران اعتقاد دارند که بازارساز نمی تواند تنها با تکیه بر عرضه ارز قیمت را برای مدت طولانی زیر یک مرز نگه دارد. 

بازار برای اینکه از لحاظ قیمتی به ثبات برسد، نیاز به چشم انداز روشن و شفاف دارد. در شرایط کنونی عرضه بازارساز تنها می تواند رشد قیمت دلار را دچار تاخیر کند. برخی تحلیل گران فنی اعتقاد دارند به محض اینکه دلار بالای خط 28 هزار و 200 تومان تثبیت شود، موج جدیدی از خریداران وارد بازار ارز خواهند شد، چرا که از نگاه آن ها، این اتفاق به معنای کاهش توان بازارساز برای مداخله در بازار است. 

معامله گران به طور مرتب اشاره می کنند که قیمت بیشتر اجناس در حال رشد است و دلار تنها به واسطه مداخله بازارساز در سطوح قیمتی پایین تری باقی مانده است. این انتظارات در صورتی در بازار تغییر می کنند که معامله گران نسبت به آینده درآمدهای ارزی دولت امیدوار شوند. در شرایط کنونی معامله گران تصور می کنند دلار بدون توافق هسته ای، به تدریج مسیر صعودی را ادامه خواهد داد. 

photo_۲۰۲۲-۰۴-۱۸_۰۹-۰۵-۳۷