اولین روز معاملات ۱۴۰۱ برای بازیگران ارزی و بازارساز اهمیت زیادی دارد. امروز این دو گروه در حالی به مصاف یکدیگر می روند که در تعطیلات نوروزی، اسکناس آمریکایی توانسته است پله پله خود را بالا بکشد و در مقاطعی بالای کانال ۲۷ هزار تومان معامله شود.

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که در چهاردمین روز فروردین ماه، دلار بتواند خود را بالای خط ۲۷ هزار تومان نگه دارد، باید فرض کرد که دوران جدیدی در بازار ارز آغاز شده است و دیگر خبری از نوسانات محدود در بازه ۲۵ هزار و ۸۰۰ الی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان نخواهد بود.

چرا دلار در نوروز رشد کرد؟

بخشی از معامله گران باور دارند که افزایش قیمت دلار در روزهای نوروزی با تقاضای اندک مسافرتی و به دلیل اختلال در سمت عرضه خرد ارز رخ داده است. از نگاه این گروه با باز شدن رسمی صرافی ها و خروج تقاضای نوروزی سفر، از یک سو سمت عرضه تقویت خواهد شد و از سوی دیگر با ضعف تقاضا، قیمت دلار به سمت محدوده ای حرکت خواهد کرد که در اواخر اسفند ۱۴۰۰ در آن قرار داشت. می توان گفت این گروه افزایش نوروزی دلار را به رسمیت نمی شناسند.

اثر توقف مذاکرات بر روی دلار

در مقابل دسته ای از معامله گران باور دارند که با توقف مذاکرات برجام و بیشتر شدن احتمال باقی ماندن تحریم ها،‌ افزایش قیمت دوران نوروز طبیعی بوده است و احتمال دارد که در ادامه فروردین ماه نیز دنبال شود. آن ها اعتقاد دارند که شاید در اولین روز کاری هفته با عرضه شدید بازارساز کمی قیمت دلار تعدیل شود ولی افزایش قیمت این ارز در شرایط تحریمی دور از انتظار نخواهد بود.