به گزارش اکوایران، در هفته قبل در حالی که طلا طی یک هفته بیش از 3 درصد از ارزش خود را از دست داده بود بسیاری بر این باور بودند که هم دستی عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی سبب از دست رفتن پشتیبانان قیمت طلا شده است و ریزش قیمت طلا ادامه دار خواهد بود. با این وجود، قیمت هر اونس طلا تحت تاثیر عوامل مختلف مجددا در این هفته احیا شد و بالاتر از مرز 1950 دلاری ایستاد.

ادامه دار شدن جنگ اوکراین در کنار فشار تورم سبب افزایش تقاضا در بازارهای کم ریسک تر از جمله طلا شد. هر چند این موضوع را نیز باید در نظر داشت که صعود نرخ سود اوراق خزانه داری آمریکا در این هفته سقف افزایش قیمت طلا را محدود ساخت. انتظارات راجع به سیاست های سختگیرانه انقباضی فدرال رزرو در ادامه سال جاری میلادی سبب شده است تا نرخ سود اوراق ده ساله آمریکا به بالاترین حد خود در سال های اخیر برسد. نرخ سود این اوراق روز جمعه نیز بیش از 5 درصد افزایش پیدا کرد تا بازدهی هفتگی آن به بیش از 15 درصد برسد. افزایش این نرخ هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می دهد و در نهایت سبب کاهش تقاضا برای طلا می شود.

از سوی دیگر درباره افق قیمت طلا در میان مدت نیز تحلیل گران باور دارند با اینکه افزایش سریع نرخ بهره می تواند جلوی رشد قیمت طلا در ماه های آتی را بگیرد با این وجود در حال حاضر نگاه بازارها به فلزات گرانبها حمایتی است. دو موضوع ادامه جنگ در اوکراین و تقاضا برای پناه گاه های امن سرمایه و همچنین استفاده از طلا برای پوشش ریسک ناشی از تورم همچنان عوامل صعودی در بازار طلا به حساب می آیند.