اگر سکه امامی بالای خط ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی باقی بماند،‌ شانس های افزایشی این فلز گران بها برای سال ۱۴۰۱ زنده خواهد ماند. البته فلز گران بهای داخلی در بازار پشت خطی تا حدی روند نزولی نشان داد و این مساله می تواند موجب شود که در ابتدای روز جاری، سکه به ابتدای کانال ۱۲ میلیون تومانی بازگردد. سکه که پنج شنبه در نزدیکی محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود، روز جمعه تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان عقب نشینی کرد.

به گفته بیشتر فعالان، خرید و فروش خاصی در بازار فلز گران بهای داخلی وجود ندارد و عمده نوسانات بازار در فضای بدون معامله و به دلیل شرایط انتظاری و تغییرات طلای جهانی ایجاد می شود. به عنوان مثال، از نگاه برخی فعالان، افت بهای اونس طلا در بازارهای جهانی تا محدوده هزار و ۹۲۰ دلار موجب شده است که سکه بازان در بازار داخلی تمایل زیادی برای قرار گرفتن در موقعیت خرید نداشته باشند.

photo_۲۰۲۲-۰۳-۱۹_۰۹-۲۵-۰۲ (2)

اثر ارزش ذاتی در بازار سکه

ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی زیر مرز ۱۲ میلیون تومان قرار دارد و ممکن است همین موضوع موجب شود که خریداران تمایل زیادی برای بازگشت به بازار سکه نداشته باشند. فلز گران بهای داخلی تنها در صورتی در روز جاری می تواند در مسیر صعودی قرار بگیرد که دلار در بازار داخلی بالای محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود.

نشانه جذابیت در بازار سکه

سکه پربازده ترین بازار دارایی در سال ۱۴۰۰ بوده است و همین موضوع نشان می دهد که از لحاظ سرمایه گذاری، جذابیت زیادی در میان بازیگران بزرگ دارد. بازار سهام در سال ۱۴۰۰ کمترین بازدهی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد.

photo_۲۰۲۲-۰۳-۱۹_۰۹-۲۵-۰۲