حجم معاملات سکه در روزهای انتهایی سال کاهش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که به طور سنتی انتظار می رود که در آستانه عید نوروز، میزان تقاضای فیزیکی فلز گران بهای داخلی افزایش پیدا کند.

این باور در میان معامله گران بازار سکه وجود دارد که در آستانه سال جدید،‌ جشن های عروسی، نامزدی و ..افزایش پیدا می کند و از آن جایی که طلا و سکه در این مراسم اهدا می شود، معامله گران انتظار دارند که قیمت فلز گران بهای داخلی در مسیر صعودی قرار بگیرد.

photo_۲۰۲۲-۰۳-۱۳_۰۹-۱۹-۱۸

با این حال گفته می شود که در سال جاری، حجم تقاضا در بازار سکه بالا نیست و کمتر کسی به بازار برای خرید سکه مراجعه می کند. معامله گران باور دارند که قیمت بالای سکه و کاهش توان خرید مردم یکی از عوامل مهمی است که حجم تقاضای فیزیکی را کاهش داده است.

در این شرایط عامل مهمی که می تواند فلز گران بهای داخلی را در مسیر افزایشی قرار دهد، افزایش تقاضای سرمایه ای و سفته بازی است. با این حال سفته بازان نیز در بازار روز شنبه چندان فعال نبودند. این موضوع موجب شد که سکه امامی پشت خط مقاومت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی باقی بماند.

دیشب نیز بهای دلار در بازار داخلی مقداری کاهش پیدا کرد و این موضوع موجب شد که فلز گران بهای داخلی نیز در بازار شبانه کمی عقب نشینی کند و به سوی محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی حرکت کند. این موضوع ممکن است زمینه شروع کاهشی سکه در روز جاری را فراهم کند.

photo_۲۰۲۲-۰۳-۱۳_۰۹-۱۹-۱۷