به گزارش اکوایران، روز جمعه قیمت طلا 0.75 درصد دیگر کاهش قیمت داشت تا قیمت این فلز ارزشمند به حدود مرز 1980 دلار برسد. با وجود کاهش قیمت شدید طلا در چند روز اخیر و به دلیل افزایش شدید قیمتی در نیمه اول هفته بازدهی هفتگی طلا همچنان مثبت است. طلا در هفته ای که گذشت در حدود 0.85 درصد افزایش قیمت داشت تا در شش هفته اخیر، پنج هفته صعودی را ثبت کرده باشد.

عامل اصلی روز جمعه در کاهش قیمت طلا سخنان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه درباره پیشرفت در مذاکرات میان روسیه و اوکراین بود. پوتین در این باره گفت تغییرات مثبتی در جریان است و مذاکرات در سوی روسی اش چنین سیگنالی به او می دهد. پوتین این سخنان را جلسه با همتای بلاروسی خود مطرح کرد ولی جزییات بیشتری ارائه نداد.

با این وجود، هنوز تحلیل گران بر این باورند که ادامه جنگ در کنار فشارهای تورمی و همچنین نگرانی های رشد اقتصادی که با خود به همراه دارد می تواند از قیمت طلا در محدوده کنونی حمایت کند.

اما از سوی دیگر افزایش مجدد تورم آمریکا در ماه فوریه احتمال افزایش نرخ بهره در تاریخ 16 مارچ توسط فدرال رزرو را به بالاترین سطح خود رسانده است. با اینکه برخی باور دارند فدرال رزرو به دلیل وقوع جنگ برای افزایش نرخ بهره محتاط تر از گذشته شده است، اما عامل تورم سبب شده است تا در آخرین نظرسنجی که سایت رویترز اعلام کرده است 94 درصد از تحلیل گران اقتصادی به افزایش نرخ بهره در نشست آینده بانک مرکزی آمریکا باور داشته باشند. در حال حاضر می توان گفت که به دلیل تعدد عوامل متضاد در بازار طلا پیش بینی آینده قیمتی فلز زرد سخت تر از گذشته شده است.