معامله گران بازار ارز و سکه با احتیاط قدم بر می دارند نه حاضرند ریسک خرید را به جان بخرند نه دل از مال می کنند و در صف فروش قرار می گیرند.

حتی خریداران خرد نیز برای سفرهای نوروز میلی به خرید ندارند ظاهر بازار آرام است اما از هر که سئوال می شود در باطن چه خبر است؟ می گوید باید منتظر خبر قطعی از مذاکرات بود.

کاهش نوسان در بازار ارز و سکه 

به نظر می رسد قدرت واکنش بازار ارز در برابر اخبار مثبت و منفی در پایین ترین حد خود قرار دارد شاهد آنکه دامنه محدود تغییر قیمت دلار در بازار ارز است دلار در نیمه دوم کانال 25 هزار تومان یک گردش محدود دارد و تمایلی زیادی به تغییر ندارد.

این کم رمقی در آستانه نوروز نشان می دهد حتی تقاضای پایان سال و تسویه ها نیز نتوانسته بازار را به تجرک وا دارد. برخی معامله گران می گویند خروج خالی فروشی ها و افت سطح معاملات فردایی در این کم رمقی بی تاثیر نیست.

با عین حال اکثر تاکید دارند نقش مسلط در این کم رمقی را وضعیت تعلیقی وین رقم زده است.

دیشب خبرنگارها از تنفس در مذاکرات وین و برگشت هیات ها به پایتخت ها برای مشورت صحبت می کردند اگر این گمانه ها تبدیل به واقعیت شود دست جریان صعودی در بازار را بالا می برد با عین حال بعید است جابجایی وسیع قیمتی در بازار رخ دهد مگر معامله گران به آینده احیای برجام به شدت بدبین شوند.

قیمت دلار در بازار رسمی 

در بازار متشکل ارزی، دلار در صرافی ها در قیمت 24 هزار 619 تومان معامله شد که در مقایسه با ابتدای معاملات کاهش ۷۵ تومانی را ثبت کرد. ولی قیمت دلار در این بازار نسبت به ابتدای هفته رشد ۲۸۶ تومانی داشته که احتمالا ناشی از تصمیم بازارساز برای تک نرخی کردن قیمت ارز است.

دلار هرات کار خود را با قیمت 24 هزار و 880 تومان آغاز کرد ولی در ادامه نتوانست بالاتر از 24 هزار و 900 تثبیت شود و در آخر با ۴۰ تومان کاهش نسبت به ابتدای روز در قیمت 24 هزار و 840 معامله شد.

در پایان پنجشنبه نوزدهم اسفند درهم به قیمت 7 هزار تومان معامله شد که نسبت به قیمت دلاری آن حدود 100 تومان کمتر از نرخ بازار آزاد است. به نظر می رسد حتی افزایش تقاضای آخر سال برای تسویه نیز نتوانسته بر قیمت درهم اثرگذار باشد و معامله گران این بازار ترجیح میدهند با احتیاط بیشتر، در قیمتی کمتر از قیمت دلار آزاد معاملات خود را انجام دهند.

علی رغم  افزایش قیمت اونس و ثبات دلار، قیمت سکه امامی و طلای ۱۸ عیار نسبت به روز چهارشنبه کاهش داشته است سکه با قیمت 12 میلیون و 211 هزار تومان فروش می شود و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 178 هزار تومان معامله می‌شود.

در مجموع معامله گران بازار هفته بعد را به مذاکرات گره زده اند و اگر اخبار مذاکرات در جهت اواخر شب 5 شنبه باشد می تواند گفت بازار ارز در مسیر نزول تنفس نخواهد کرد. سکه نیز در این فضا می تواند با اعتماد به نفس بیشتری تعیین جهت کند خصوصا که قیمت طلا در محدوده 2 هزار دلار چرخ می زند.