به گزارش اکوایران، پس از آغاز جنگ اوکراین بازارهای کم ریسک از جمله طلا به شدت افزایش قیمت داشتند به حدی که طلا توانست تا مرز 3 دلاری بالاترین قیمت خود در طول تاریخ پیش روی کند. اما روز چهارشنبه کاهش قیمت نفت از قله هایی که در حال فتح آن بود اجازه نفس کشیدن به بازارهای ریسکی مانند سهام را داد و از سوی دیگر نیز ریزش دومینو واری در بازارهای پر سود این روزها ایجاد کرد. ریزش قیمتی طلا در روزی که گذشت بزرگ ترین افت قیمتی روزانه در سه ماه اخیر بود.

پالادیوم نیز که تا قیمت 3 هزار و 440 دلاری افزایش پیدا کرده بود، در روی که گذشت نزدیک به 8 درصد از قیمت خود را از دست داد تا به زیر مرز 3 هزار دلاری بازگردد. اوج قیمت پالادیوم در روزهای اخیر بالاترین قیمت این فلز در طول تاریخ بود. تحلیل گران بر این باورند که این روند صعودی قرار نبود تا ابد ادامه پیدا کند و توقف این روند قابل پیش بینی بود. هر چند هنوز پالادیوم به دلیل نگرانی از اختلال در روند عرضه از سوی روسیه امکان افزایش قیمت دارد.

با اینکه طلا با ریزش امروز کمی با واقعیت اقتصادی روبرو شد اما تحلیل گران بر این باورند که جای پای طلا در حال حاضر سفت تر از قبل از جنگ اوکراین است. دلیل اصلی این موضوع آن است که قبل از جنگ همه در انتظار آغاز افزایش نرخ بهره با شدت بالا از سوی فدرال رزرو بودند اما در شرایط کنونی که اقتصاد جهانی به وسیله این جنگ تهدید می شود برخی پیش بینی می کنند بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و دیگر اقدامات انقباضی محتاط تر از قبل خواهد بود.