نرخ دلار تهران که به نظر می‌آمد با نزدیک شدن به بهار کمتر شود،  طی دو روز گذشته مثل هوای پایتخت، همه را غافلگیر کرد. نهصد تومان افزایش در دو روز متوالی و رسیدن نرخ به میانه کانال 26 هزار تومان در پایان معاملات سه‌شنبه، معامله‌گران را غافل گیر کرد. نرخ دلار در بازار مرزی هرات هم تا 25 هزار و 550 تومان بالا آمد و روی این سطح مقاومتی مهم بازی می‌کند. برای بسیاری از معامله‌گران این مقاومت معنادار بود، چرا که همان سطحی بوده که دلار تهران نتوانسته آن را آن را از دست بدهد، اما حالا اگر دلار هرات قادر به شکست این سطح به سمت بالا شود، حداقل برای گروهی از معامله‌گران به معنی توقف روند نزولی است.

عده‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای‌تر بازار توصیه می‌کردند اگر نرخ‌ها صعودی هم شود، نباید فکر کنیم که به حیاط خلوت بازار رفتیم، چون تا زمانی‌که بحث مذاکره وجود داشته باشد باید نسبت به اخبار برجامی هوشیار باشیم. این هشیاری در نهنگ‌های بازار نیز دیده می‌شود. درهم مثل دلار بی‌پروا حرکت نکرد و حباب دلاری درهم 7120 تومانی، منفی 200 تومان بود. نرخ تتر همانند درهم پایین‌تر از دلار نقدی تهران معامله شد.

با وجود حرکت تند دلار در دو روز گذشته، بازارساز خیلی با احتیاط حرکت می‌کند. نرخ دلار در بازار نیما کاهشی بود و در بازار متشکل نیز فقط 120 تومان بیشتر شد.

اما چه اخباری بازار را هدایت می کنند؟ همچنان برخی از معامله‌گران بر این باور بودند که بازار ارز در معاملات سه‌شنبه تحت تاثیر بستن معاملات فردایی و تسویه پایان سال قرار گرفته بود. البته انباشت اخبار منفی هم توانسته بود به رنگ سبز دلار کمک کند.

شوک روسیه به توافق همچنان معامله‌گران را نسبت به احیای برجام مردد کند. نورنیوز، رسانه وابسته به دبیرخانه شورای امنیت ملی نیز در تحلیلی این پرسش را مطرح کرده که، علت کندی مذاکرات موانع آمریکا است یا مطالبه روسیه؟.

علاوه بر این‌ها خبر دیگری که توانست انتظارات در بازار ارز را کارگردانی کند، خبر بازگشت کامل هیات ایرانی از وین بوده؛ خبری که در واقع یک شایعه بود؛ چرا که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده خبر العربیه را تکذیب کرد. ضمن اینکه طبق توییت یک خبرنگار وال استریت ژورنال، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، باقری کنی نیز فردا به وین برمی‌گردد که با این خبر، نرخ دلار پس از اتمام بازار و در پشت خطی تا 26 هزار و 200 تومان عقب نشست.

اما در حال حاضر بازار در انتظار یک خبر مهم هست: نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی. این را اولیانوف، نماینده فعال روسیه در سازمان‌های بین‌المللی خبر داد. بسیاری در بازار معتقدند که نقشه راه مذاکرات را نتیجه این نشست نشان می‌دهد؛ آن‌ها به برجام دوران ظریف اشاره می‌کنند که با تایید اومانو، مدیر کل وقت آژانس در نشست شورای حکام، راه توافق هسته‌ای هموار شد. در نتیجه نگاه بازار ارز الان به سخنان گروسی است.