به گزارش اکوایران، همانطور که در ابتدای هفته جاری تحلیل گران و سرمایه گذاران خرد پیش بینی می کردند، طلا تا اینجای هفته با افزایش قابل توجه قیمت مواجه شده است. طلا که از پنج هفته اخیر، چهار هفته بازدهی مثبت داشت، تا اینجا که دو روز از معاملات هفتگی بازار جهانی می گذرد بیش از 3.5 درصد افزایش قیمت داشته است. طلا تا ساعت 23 به وقت ایران، توانست تا مرز 2070 دلاری پیش روی کند تا به بالاترین قیمت خود در تاریخ که در آگوست سال 2020 به ثبت رسیده بود فاصله 3 دلاری داشته باشد.

ادامه جنگ و بحران در اوکراین، و اعلام خبر تحریم نفتی روسیه توسط آمریکا و بریتانیا تقاضای طلا را در روزی که گذشت به حد بی سابقه ای رساندند. در بازار پالادیوم نیز وضع به همین ترتیب بود و نگرانی از کمبود عرضه پالادیوم به دلیل تحریم روسیه قیمت این فلز را نیز در محدوده قله تاریخی نگه داشته است.

افزایش شدید قیمت انرژی از جمله نفت، افزایش قیمت در غلات و فلزات پایه فشار تورمی شدیدی را ایجاد کرده است که یکی از پشتوانه های اصلی طلا در روزهای اخیر برای رالی صعودی قیمت بوده است. از سوی دیگر نیز اوضاع آشفته در بازارهای مالی نیز یکی دیگر از پشتوانه های تقاضا برای طلا به حساب می آید. در حقیقت وقوع جنگ اشتهای سرمایه گذاران برای بازارهای پر ریسک را به شدت کاهش داده است.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد واردات نفت و دیگر انرژی ها از روسیه ممنوع است؛ موضوعی که به طور همزمان از سوی بریتاینا نیز اعلام شد. طلا از ابتدای سال جاری در حالی که کمتر تحلیل گری پیش بینی می کرد 12 درصد افزایش قیمت داشته است.