در بازار روز شنبه، تمامی ارزها و سکه یک کانال عقب نشستند. درهم مرز مهم ۷۰۰۰ را از دس داد، دلار نقدی تهران مرز ۲۶ هزار، یورو ۲۹ هزار و سکه مرز جانسخت ۱۲ میلیون تومان را، چرا؟

چون اکثریت معامله‌گران بازار نسبت به سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خوشبین بودند. در صحبت‌های معامله‌گران، سخنان اخیر گروسی، نشانه پیش‌شرط توافق بود. این سیاستمدار آرژانتینی در صحبت‌هایش تاکید کرده بود، هر توافقی مستلزم حل و فصل مسائل ایران و آژانس است. در بازار عقیده بر این بود که بین ایران و آژانس، مسائل گرچه جدی، ولی قابل حل است، شاهد چنین قضاوتی نیز گزارش اخیر سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی درمورد روابط مثبت ایران و آژانس بود. آنطور که این گزارش نوشته، ایران و آژانس درمورد مسائل بین خود رویکرد مثبتی دارند و برخلاف جو ایجاد شده، هیچ پرونده جدیدی برای ایران باز نشده و سه پرونده موضوع نیز در حال حل و فصل است.

معامله‌گران با شبیه‌سازی دور کنونی با دور گذشته موافقتنامه برجام، اعتقاد دارند در دوره قبلی نیز ابتدا سر مسایل پادمانی بین ایران و آژانس تفاهم حاصل شد و بعد توافق نهایی به سرانجام رسید. خبرها نشان می‌دهد اگر مسایل آژانس حل شود، دو مسئله دیگر بین ایران و غرب باید حل و فصل شود تا قطعه آخر پازل برجام۲ گذاشته شود.

نکته‌ای که سطح فروش در بازار را بالا برد لحن گروسی بود. گروسی در سفر قبلی، در تهران مثبت صحبت کرد اما در وین مواضع منفی گرفت. این درحالیست که در سفر فعلی از همان ابتدا لحن گروسی جدی و بدون تعارف دیپلماسی بود تا معامله‌گران تصور کنند، او برای اینکه دست پر به وین برگردد، به تهران سفر کرده است. بنابراین این سفر، یک سفر شوخی‌بردار نیست و می تواند یک گام مانده تا توافق تفسیر شود.

در نزول های قبلی معامله‌گران به دنبال نقطه برگشت قیمت‌ها و طرح ریزی برای صعود بودند، اما این بار عده‌ای از معامله‌گران نقاط مورد نظر در برگشت‌های قیمتی را فرصت خروج از بازار عنوان می‌کردند، برای مثال در هرات ۲۵ هزار و ۱۰۰ و در تهران ۲۶ هزار تومان را زمان فروش دلار می‌دانستند.

یکی دیگر از دلایلی که در ابتدای هفته، بازارها تن به عقب‌نشینی کانالی دادند، رفتار بازار سکه بود. سکه از نظر اکثر معامله‌گران، بازار هوشمندی است و به راحتی تن به نزول نمی‌دهد. وقتی سکه از ساعت ۱۲، مرز ۱۲ میلیون را از دست داد، بازارها دچار استرس شدند و به سمت قیمت‌های پایین حرکت کردند. بر اثر این نزول، قیمت دلار تا ۱۸ مرداد عقب‌نشینی کرد، اما نکته جالب کاهش قیمت، وضعیت نرخ سکه بود. در ۱۸ مرداد قیمت سکه با دلار ۲۵ هزار و ۸۰۰ و انس طلای ۱۷۶۲ دلاری، ۵۹۵ هزار تومان حباب مثبت داشت. در بازار روز شنبه، سکه با طلای ۱۹۷۴ دلاری و همان قیمت دلار، ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان بوده و حباب منفی دارد، درواقع ارزش واقعی از ارزش بازاریش بیشتر بود. درواقع با حمایت طلا توانسته آن حباب منفی را پر کند. بازار در روزهای اخیر با وجود تمام اخبار مثبت تن به نزول نمی‌داد اما وقتی سکه چراغ سبز نشان داد، بازار دچار ریزش شد تا بوی توافق در بازار بیش از قبل به استشمام برسد.

نکته بازار شنبه ، سمت رسمی نرخ دلار بود. باوجود اینکه تمام بازارهای غیر رسمی نزولی بودند اما بازار نیما صعودی حرکت کرد و ۴۰۰ تومان بالا رفت.