بهای اونس طلا در روز سه شنبه اوج گرفت تا زمینه ساز تقویت ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی شود. دیشب در مقطعی اونس طلا درمحدوده هزار و ۹۴۰ دلاری معامله شد. با فرض این محدوده قیمتی برای اونس طلا، ارزش ذاتی سکه به میانه محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می رسید.

photo_۲۰۲۲-۰۳-۰۲_۰۹-۱۸-۵۱

بالا آمدن ارزش ذاتی موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار سکه کاهش پیدا کند. این در حالی بود که در همین روز سه شنبه و در بازار پشت خطی در مقاطعی از روز قدرت کاملا به دست فروشندگان بازار بود. سکه در این روز حتی در ابتدای محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان  معامله شد. عامل این افت، ریزش یکباره دلار به زیر مرز ۲۶ هزار تومانی بود. با این حال، در ادامه روز با قدرت نمایی اونس طلا، فروشندگان از بازار سکه تا حدی خارج شدند و فلز گران بهای داخلی نیز به آستانه مرز ۱۲ میلیون تومانی بازگشت.

با توجه به صعود بهای طلای جهانی دشوار است که در روز جاری، سکه افت معناداری را تجربه کند. حتی اگر در این روز قیمت دلار به زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برود، با فرض اونس طلای هزار و ۹۴۰ دلاری، ارزش ذاتی سکه نزدیک به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. در واقع با فرض حباب یک درصدی، ارزش بازاری سکه حتی با دلار ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان می تواند در محدوده ۱۱ میلیون و  ۹۰۰ هزار تومان قرار بگیرد.

تنها عاملی که می تواند در روز جاری سکه را در معرض ریزش قرار دهد، رسیدن اخبار قوی از بالا رفتن احتمال به ثمر رسیدن مذاکرات وین است.

photo_۲۰۲۲-۰۳-۰۲_۰۹-۱۸-۵۰ (2)