به گزارش اکوایران، در حالی طلا دومین ماه میلادی را به پایان می رساند که کمتر تحلیل گری پیش بینی می کرد که در ابتدای سال 2022 قیمت هر اونس فلز زرد رشد داشته باشد و بتواند به مرز 1900 دلاری برسد. در حقیقت با نزدیک شدن به موعد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بسیاری از تحلیل گران و سرمایه گذاران روزهای سختی را برای طلا متصور بودند و حتی نگه داشتن مرز 1800 دلاری را برای فلز زرد موفقیت قلمداد می کردند.

ولی با حمله روسیه به اوکراین ورق بزگشت و طلا که همواره در تنش های ژئوپلیتیکی به عنوان پناه گاه سرمایه ها محسوب می شود حتی تا مرز 1980 دلاری هم پیشروی کرد و چیزی تا فتح قله 2 هزار دلاری نداشت. اما همانطور که تحلیل گران و سرمایه گذاران قدیمی بازار می دانستند تنش های ژئوپلیتیکی عمر کوتاهی دارند، طلا نتوانست از تمام سود خود محافظت کند و مجددا به سوی مرز 1900 دلار بازگشت. با این وجود بازدهی ماه فوریه برای این فلز ارزشمند به حدود 5.7 درصد می رسد که بالاترین بازدهی ماهانه در نه ماه اخیر است. برای آخرین بار در ماه می سال 2021 بود که طلا با صعود 7.8 درصدی رکوردی بهتر را به ثبت رسانده بود. در ماهای که گذشت طلا رکورد 1973 دلاری را به ثبت رساند که بالاترین قیمت هر اونس طلا در 18 ماه اخیر بود.

در هفته های آتی نحوه ادامه جنگ اوکراین و همچنین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو دو نیروی متضادی هستند که سرنوشت طلا در رقم خواهند زد.