به گزارش اکوایران، در حالی که موج اولیه جنگ روسیه و اوکراین طلا را تا مرز 1980 دلار به ازای هر اونس افزیش داد، اما پس از آن بود که طلا مجددا به زیر مرز 1900 دلاری بازگشت. اوج 1976 دلاری طلا بالاترین قیمت فلز زرد در یک سال و نیم اخیر بود.

یکی از دلایلی که تحلیل گران از آن به عنوان عامل نزول طلا نام می برند قیمت گذاری بیشتر بازارها بر نحوه پاسخ غرب به تهاجم روسیه بوده است. یکی از این انتظارات حذف روسیه از سیستم پرداخت سویفت بود که تاکنون برآورده نشده است. در حقیقت آن طور که بازارها پیش بینی میکردند هنوز کشورهای غربی واکنش محکمی به روسیه نشان نداده اند. مقاومت برخی از کشورهای اروپایی برای اعمال شدیدترین تحریم ها و همسو نبودن کشورهای اتحادیه اروپا و انگلیس و آمریکا فعلا مهم ترین سیگنال به بازار طلا است.

یکی دیگر از اتفاقاتی که برای تمامی بازارها و اقتصاد جهانی از اهمیت برخوردار بود، آسیب ندیدن بازار انرژی بود که این امر هم تقریبا محقق شده است و هنوز استرس بالایی درباره عرضه انرژی وجود ندارد.

از سوی دیگر تنش های ژئوپلیتیکی از جنسی هستند که زودگذر تلقی می شوند و به سرعت پشت مسیر صعودی بازارهایی مانند طلا را خالی می کنند. این موضوعی است که در بحران کریمه در سال 2014 نیز در بازار طلا مشاهده شد و از این رو باز پس دادن تمامی سودها توسط طلا دور از انتظار نیست. البته این موضوع را نیز نباید دور از نظر داشت که در مواقع بحرانی مانند جنگ کنونی احتمال اتفاقات غیرمنتظره بسیار بالاست.