به گزارش اکوایران، در حالی طلا در هفته ای که گذشت در حدود 0.4 درصد کاهش قیمت داشت که تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین تا نزدیکی مرز 1980 دلاری پیش روی کرده بود.

برخی از تحلیل گران بر این باورند که این عقب نشینی قیمتی طلا، کاهش پیش از موعد است زیرا احتمال بالاگرفتن تنش و سطح درگیری ها در منطقه بسیار بالا است. به همین دلیل است که گروهی از کارشناسان بازار جهانی این کاهش را یک اصلاح موقتی می دانند.

از سوی دیگر بسیاری از فعالان بازار جهانی باور دارند که تحریم های اعمال شده از سوی غرب بر اقتصاد روسیه، به اندازه کافی جدی نیست. این موضوع در حقیقت این سیگنال را به بازارها مخابره می کند که حداقل تحریم هایی که تاکنون اعمال شده است چوب بزرگی لای چرخ اقتصاد جهان نخواهد گذاشت و به همین دلیل طلا فعلا چشم انداز سود بردن از عواقب اقتصادی این جنگ را پیش روی خود نمی بیند. مجموعه ای از این دلایل باعث شده است طلا از سقف چند روز پیش خود در حدود 90  دلار ریزش داشته باشد.

از سوی دیگر یکی دیگر از عوامل افزایش عرضه فلزات گرانبها در دو روز اخیر احیای نسبی بازارهای سهام جهانی بود، هر چند که کارشناسان همچنان چشم اندازی با نوسان بالا را برای بازارهای مالی متصور هستند.

از نظر وضعیت طلا در هفته های آتی، برآیند نظر تحلیل گران بازار بر آن است که همچنان ریسک های ژئوپلیتیک جاری به عنوان پشتیبان قیمت پناه گاه های امن مانند طلا عمل خواهند کرد اما این روند صعودی، محدود خواهد بود و مهم ترین علت آن هم چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو است.