سایه توافق هسته ای بر بازار ارز موجب نشده است که اسکناس آمریکایی زیر مرز ۲۶ هزار تومانی تثبیت شود. دلار که در روز یک شنبه تا محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان عقب نشینی کرده بودِ، روز دوشنبه به کانال ۲۶ هزار تومانی برگشت و در مقطعی در محدوده ۲۶ هزار و ۱۰۰تومان قرار گرفت. 

دیروز برخی رسانه ها خبر دادند که احتمال دارد پس از توافق هسته ای، قیمت اسکناس آمریکایی تا محدوده ۱۸ هزار تومانی نزول کند. با این حال، چنین خبری در بازار فردوسی چندان جدی گرفته نشد. 

photo_۲۰۲۲-۰۲-۲۲_۰۹-۰۹-۳۸

دسته ای از معامله گران به دلیل پوشش ریسک عدم توافق و نزدیک بودن قیمت دلار به کف- با توجه به اینکه نرخ دلار در بودجه ۲۳ هزار تومان است- در موقعیت فروش قرار نگرفته اند. با این حال،‌حتی اگر توافق احیا شود و این گروه نیز در مسیر فروش قرار بگیرد،‌ احتمال اینکه دلار به زیر مرز ۲۳ هزار تومانی برود، دشوار خواهد بود. مرز ۲۳ هزار تومانی از کانال ۲۶ هزار تومانی تنها ۳ هزار تومان فاصله دارد، حال آنکه اگر توافق احیا نشود، حتی احتمال رشد دلار به بالای مرز ۳۰ هزارتومان وجود دارد.

از نگاه این دسته احتمال زیادی وجود دارد که مذاکرات وین به سمت احیای برجام حرکت کند، ولی هم چنان ممکن است که مذاکرات به نتیجه نرسد. 

به نظر می رسد بازیگران ارزی در کوتاه مدت، معاملات خود را بر اساس محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی تنظیم کنند. در صورتی که دلار زیر محدوده یاد شده تثبیت شود، فروشندگان در بازار ارز بیشتر خواهند شد. در شرایطی که دلار بالای محدوده یاد شده قرار بگیرد، صعودی ها به مرور بازار را در دست خواهند گرفت.