اسکناس آمریکایی در دومین روز هفته توانست خط مهم ۲۸ هزار تومانی را حفظ کند. این اتفاق موجب شد که شدت انتظارات نزولی در بازار ارز کاهش پیدا کند و برخی از معامله گران نیز در موقعیت خرید قرار بگیرند.

با این حال، وضعیت کلی بازار ارز نشان دهنده آن است که سطح احتیاط در معاملات بالاست و کمتر کسی تمایل دارد که بی گدار به آب بزند. برخی معامله گران احساس می کنند که با وضعیت فعلی نرخ تورم و نقدینگی باید انتظار افزایش بیشتر قیمت اسکناس آمریکایی را داشت،‌ ولی احتمال ایجاد گشایش های هسته ای موجب شده است که این گروه نخواهند در موقعیت خرید قرار بگیرند. آن ها باور دارند که توافق هسته ای می تواند زمینه ساز نزول هیجانی در بازار ارز شود و در مرحله بعد قیمت ها برای مدت طولانی در یک سطح مشخص باقی بمانند.

photo_۲۰۲۲-۰۱-۳۱_۰۹-۱۷-۴۸

از نیمه دوم سال ۹۲ که گشایش های کوچکی در بحث هسته ای صورت گرفت، بازار ارز با کاهش شدت نوسانات مواجه شد و حداقل تا سال ۹۶ بازه تغییرات اسکناس آمریکایی به بالای ۳۰ درصد نرسید. به نظر می رسد هراس از تکرار دوباره چنین شرایطی موجب شده است که برخی از معامله گران ترجیح دهند که تا مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای دست به معامله خاصی نزنند.

به نظر می رسد به واسطه چنین شرایطی در روز جاری نیز نوسان شدیدی در بازار رخ ندهد. البته اگر سطح ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان شکسته شود،‌مقداری بر خریداران بازار افزوده خواهد شد و از دست رفتن حمایت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی نیز فروشندگان بیشتری را وارد بازار خواهد کرد. در شرایطی که دلار واکنشی به سطوح یاد شده نشان ندهد، بازار ارز یک روز سرد زمستانی دیگر را نیز تجربه خواهد کرد.