بازار ارز این روزها شاهد یک پدیده‌ جدید است پدیده ای که می‌شود در قالب ضرب المثل شیر شب و روباه روز و قابل توصیف است. جریانی که دنبال نوسان و بالا بردن قیمت دلار است، روزها سعی می‌کند با جو بازار و اخبار مثبتی که وجود دارد همراهی کند و تلاش زیادی برای بالا بردن نرخ در طول روز نکند. اما همزمان با نزدیک شدن به پایان کار بازار یا معاملات شبانه، شکل شیر می‌گیرد و با میدان‌داری و موج سواری روی خبرهای منفی، مانع از ریزش بیشتر قیمت دلار می‌شود.

در بازار روز سه شنبه بعد از صحبت‌های وزیر امور خارجه ایران درمورد احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا، جناح صعودی بازار تضعیف شد. قیمت  در ساعت‌های نخستین بازار، کانال 28 هزار را از دست داد و وارد کانال 27 هزار تومان شد. اما ریزش بازار به جهت خرید و فروش کم‌رمق، تند و تیز نبود.

در واقع هنوز دپوکنندگان دلار وارد صف فروش نمی‌شوند و همین مقاومت در برابر فروش، ریتم نزول دلار را تند نمی‌کند. در این بازار به محض اینکه یک سیگنال منفی می‌آید ابتدا ریزش متوقف می‌شود و بعد جناح صعودی تلاش می‌کند دلار را به کانال 28 برگرداند. کانالی که از دید آن‌ها می‌تواند باند افزایش نوسان در بازار ارز شود.

برخی معامله‌گران تصور می‌کنند در روزهای اخیر اخبار مثبت بازار را در کانال 27 رنج می‌کند و اخبار منفی می‌تواند قیمت دلار را تا مرز مقاومتی 28 هزار و  300 تومان بالا ببرد.

وقتی از معامله‌گران سئوال می شود که چرا اثر کاهشی اخبار مثبت  کمرنگ شده، سه شاهد می‌آورند. شاهد اول به فضای مذاکرات برمی‌گردد، براساس این گمانه، درست است که تیم مذاکره‌کننده آمریکا تغییر کرده و جناح رابرت مالی که موافق توافق است تقویت شده، اما اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد این جدایی در هفته‌های گذشته رخ داده و خبر آن اکنون منتشر می‌شود. بنابراین کنار رفتن اعضای مدافع چارچوب تحریم ها گرچه می‌تواند برای سرعت گرفتن مذاکرات پیام خوبی باشد، اما برای توافق نه. وقتی تفاوت سرعت گرفتن و توافق  پرسیده می شود معامله گران می گویند: کنار رفتن آدم‌های سرسخت، به سرعت مذاکرات کمک می‌کند اما علنی شدن کنار رفتن آن‌ها می‌تواند فشار به دولت بایدن را از طرف حزب مخالف بیشتر کند و موجب شود  بایدن دست و دل بازانه امتیاز ندهد. اتفاقی که مطلوب تیم ایرانی نیست و توافق روی مسائل کلیدی را سخت‌تر از قبل می‌کند. معامله‌گران مواضع برخی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه، در خصوص پنهان‌کاری دولت بایدن درباره مذاکرات هسته‌ای را مستند حرف خودشان عنوان می‌کنند. بر پایه نظر این گروه با کنار رفتن ریچارد نفیو و گفت و گوی احتمالی مستقیم، مذاکرات در بسیاری از حوزه ها جلو می رود اما ریسک مخالفت در آمریکا با امتیاز دادن حداکثری به ایران را بالا می برد.

شاهد دوم مواضع برخی دولتمردان جدید است. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت امروز گفته: " ارز باید روی یک نرخ واقعی  ثبات نسبی باشد، که امروز شاهد ثبات نسبی هستیم." از دید معامله‌گران وقتی سخنگو معتقد است نرخ ارز الان با ثبات است، یعنی دولت قائل به کاهش آبشاری دلار نیست و دنبال این است که نوسان قیمت دلار مدیریت شود. بنابراین معامله‌گران نیمه دوم سطح 20 هزار را مدار چرخش قیمت دلار می‌دانند.

شاهد سوم سخنان طرف‌های مذاکره‌کننده غیر از آمریکا و ایران است. به طور طبیعی هر روز یکی از مسئولان تروئیکای اروپایی یک موضع منفی اعلام می‌کند و امروز نوبت وزیر خارجه انگلیس بود. این مواضع نیز جو مثبت خبری را با تردید روبرو می‌کند.

نکته اول امروز بازار صحبت‌های ابراهیم رئیسی با مردم است. برخی از معامله‌گران پیش‌بینی شان این است که بعد از صحبت‌های رئیس دولت، دلار یک بالایی داشته باشد و بعد رنج شود. اما برخی دیگر از معامله‌گران معتقدند تجربه نشان داده که روزهای بعد از صحبت‌های ابراهیم رئیسی، بازارساز تلاش می‌کند با دست پر وارد بازار شود، تا اعتبار دولت نزد فعالان تضعیف نشود.

نکته دوم بازار نیز خروج دلار سلیمانیه از حالت طبیعی بوده است. قیمت دلار در سلیمانیه که روز دوشنبه مثل سنوات قبل بالاتر از تهران معامله می‌شد روز سه شنبه دوباره به پایین تر از سطح قیمت تهران برگشت.