به گزارش اکوایران، دیروز نرخ دلار افزایشی شد و قیمت این اسکناس آمریکایی با 200 تومان افزایش به 28 هزار و 200 تومان رسید.

جالب این اینکه دیروز برآیند خبرهای برجامی نیز به نفع کاهش دلار بود، کفه اخبار مثبت سنگینی می‌کرد؛ چه اظهارنظر مقامات روسی و چه اظهارنظر مقامات وزارت خارجه، وضعیت بازار برجام را خوب نشان می‌داد، اما با این حال دلار یار چند ماهه خودش را رها و به برجام کمی بی‌محلی کرد.

دلیل چیست؟ شاید اگر صبح تا عصر دوشنبه را مرور کنیم، به دو عامل بر بخوریم،‌ یک اینکه صبح دیروز صرافی ملی نرخ آغازین را با یک افزایش هزار تومانی به روی تابلو برد و دلار صرافی ملی به 26 هزار و 740 تومان رسید؛ درست همان زمان نرخ خرید دلار در صرافی ملی به کانال 24 هزار تومان نزول کرد؛ معامله‌گران از این حرکت بازارساز به این نتیجه رسیدند که صرافی ملی به هیچ‌وجه خریدار دلار در این شرایط بازار نیست.

نکته دوم که بین معامله‌گران صحبت می‌شد، اتفاقاتی بوده که در بازار رمزارزها افتاده است. افت شدید بیت کوین این احتمال را تقویت کرده بود که برخی پول‌های سرگردان که طی ماه‌های اخیر به بازار رمزارزها ورود کرده بودند یک راست از آنجا به سمت بازار ارز و سکه حرکت کنند و تقاضای دلار از این جهت در بازار افزایش پیدا کرده بود.

یک عامل خفیفتر نیز وجود داشت، آن هم رشد سکه به دلیل رشد اونس جهانی بود. نرخ سکه در بازار آزاد به 12 میلیون و 400 هزار تومان رسیده هر چند نرخ سکه در سایت‌های فروش از این نیز بالاتر بود. برخی می‌گفتند که رشد سکه خودش باعث شده تا خریداران دلار بیشتر شوند.

اتفاق دیگری که دیروز افتاد، این بود که رابطه دلار مرکز با دلار مرزها به حالت پیش‌فرض برگشت. یعنی دلار هرات زیر دلار تهران و دلار تهران زیر دلار سلیمانی معامله می‌شد. البته رشد دلار در مرزها شدیدتر بود، همانطور که در ریزش نیز حرکت دلار در مرزها تندتر بود.

اما شایعه‌ای که در ایام اخیر بین معامله‌گران می‌پیچید، روز دوشنبه یک نوعی از واقعیت را به خودش گرفته بود. بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کردند که قبل از نهایی شدن توافق، بازارساز ارزی نرخ را به سمت بالا می‌برد و در نرخ بالاتر اقدام به فروش آبشاری می‌کند تا ریزش بازار طبق ریلی باشد که خودش از قبل می‌چیند.

خبری که دیروز عصر پخش شد، مانند یک بمب در بازار ارز بود. وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که طرف آمریکایی هر از گاهی پیام می‌دهد که مذاکره مستقیم انجام شود. امیرعبداللهیان گفته: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسد که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم آن را نادیده نمی‌گیریم.»

همین اظهارنظر دلار را در عصر 100 تومان در آنی کاهش داد. این خبر و اتفاقات بازار ارز، ‌یعنی توافق نزدیک است؟ برای اینکه تحلیل خبر عصر دیروز را بدانید، این یادداشت را از دست ندهید.