به گزارش اکوایران؛ پیش از این متولیان این بخش از مکان‌یابی برای احداث شهرک‌های صنعتی در مناطق مرزی هم خبر داده و اعلام کرده بودند رایزنی‌های نیز در این خصوص صورت گرفته است. حال علی رسولیان رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست خبری با اشاره توافقات اولیه صورت گرفته با ترکیه، آذربایجان و ارمنستان صورت گرفته است از تدوین پیش‌نویس اولیه برای ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی خبر داد. هرچند  رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ایجاد شهرک‌های مشترک را منوط به مصوبه مجلس دانست و اعلام کرد باید این موضوع به شکل قانونی صورت گیرد. با این شرایط شاید بتوان گفت یکی از مشکلات ایجاد شهرک‌های صنعتی گیر قانونی است.

رسولیان در نشست خبری در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که در خصوص راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مرزی با ترکیه مذاکراتی داشتیم و تا حدودی هم پیشرفت داشتیم و هزینه‌های مربوط به انرژی و … شهرک را بررسی کردیم، اما هنوز این مذاکرات به جمع بندی نرسیده‌ است.  

اما علاوه بر راه‌اندازی شهرک‌های مرزی که در دستور کار این سازمان قرار داشته است، ایجاد شهرک صنعتی توسط سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و یا سرمایه‌گذاری ایران در سایر کشورهای نیز در این سال‌ها در دستور کار بوده که این طرح نیز چندان به نتیجه نرسیده است؛ در این خصوص رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران می گوید: ایجاد شهرک صنعتی خارجی یکی دیگر از برنامه‌های بود که در دستور کار ما قرار داشت، اما در این بخش هم چندان موفق نبودیم هرچند در حال حاضر در تبریز یک شهرک صنعتی خصوصی داریم که توسط خارجی‌ها سرمایه گذاری شده است.

کاهش واحدهای راکد   

کاهش واحدهای راکد را می توان یکی دیگر از برنامه‌های دولت دانست، طرحی که در سال‌های اخیر دولت‌ها برای به نتیجه رسیدن آن راهکارهای گوناگونی را در نظر گرفتند اما با وجود بازگرداندن برخی واحدهای راکد به چرخه شاهد خروج برخی دیگر از چرخه تولید بوده ایم که این امر مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.  

در این خصوص رسولیان با اشاره به اینکه برنامه افزایش ظرفیت تولید را در دو بخش واحدهای کامل تعطیل و واحدهای زیر ظرفیت دنبال می‌کنیم که ۵۷ درصد صاحبان واحدهای راکد راغب به احیا هستند و ۶۲ درصد واحدها نیز امکان احیا دارند. به همین منظور از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک هزار و ۱۹۱ واحد صنعتی_تولیدی راکد احیا شده که ۲۷۰ خارج از شهرک‌های صنعتی بوده و ۹۲۴ واحد نیز داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است؛ همچنین یک هزار و ۷۴ واحدی که زیر ۵۰ درصد کار می‌کردند که هم اکنون به بالای ۵۰ درصد تولید رسیدند.