به گزارش اکوایران؛ روی آوردن به معدنکاری هوشمند یا دیجیتال همانند سایر صنایع سال‌هاست در دنیا رواج پیدا کرده و معدنکاران ایرانی هم طی سالهای اخیر سعی دارند تا به منظور کاهش هزینه ها به این سمت حرکت کنند؛‌ اما فعالان این بخش معتقدند که در این مسیر چالش های بسیاری وجود دارد و این امر روند هوشمندسازی را با وجود تمام مزایای آن سخت می کند.

در این خصوص در میزگرد تخصصی همایش «معدنکاری دیجیتال» فعالان معدنی حاضر در این میزگرد به چگونگی ورود هوشمندسازی معادن در کشور پرداختند. حاضران در این میزگرد با اشاره به پرهزینه بودن هوشمندسازی ورود به این عرصه را غیرقابل چشم پوشی می دانند.  

در این خصوص حسین بصیری مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با اشاره به اینکه بحث هوشمندسازی در تمام مساثل روزمره زندگی قابل لمس است و معادن هم از این بحث مثتثنی نیستندگفت: هوشمندسازی کاهش هزینه ها را به همراه دارد البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که هرچند هوشمندسازی مزایای بسیاری دارد اما مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد که در این خصوص می توان به زیرساخت ها اشاره کرد.

نبود تکنولوژی برای هوشمند سازی

علی یقطین رییس هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اینکه سنگ آهن مرکزی سه محور را در دستور کار قرار داده که شامل بخش های سرمایه گذاری ، نوآوری و هوشمندسازی می شود ، چرا که سنگ آهن مرکزی در یک فضای سنتی گیر کرده بود و در حال حاضر سعی داریم تا هرچه سریعتر از این فضا خارج شویم.

به گفته رییس هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی، زمانی که بحث هوشمندسازی می شود در اصل بحث ماشین آلات نیست بلکه این موضوع به تغییر فرآیندها و نگرش سنتی باز می گردد.   

یقطین در ادامه بر این نکته تاکید می کند که در بحث هوشمندسازی ما بسیاری از تکنولوژی ها را در کشور نداریم و نیازمند ورود این فن آوری هستیم تا بتوانیم به سمت هوشمندسازی برویم که این امر هم مشکلات بسیاری را دارد.  

 مشکات اسدی مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه تجارت الکترونیک خاورمیانه نیز در خصوص با اشاره به اینکه صنایع معدنی در گام های اولیه هوشمندسازی قرار دارند عنوان کرد: هرچند امروز برخی از مسوولین از برداشتن گام های برای هوشمندسازی معادن سخن گفتن و اظهار کردند که برخی از معادن به دیجیتالی شده اند اما هنوز نمی توان از پروژه هوشمندسازی در کشور خبر دهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه تجارت الکترونیک خاورمیانه یکی دیگر از مشکلات به تغییر پارادایم در نگاه مدیران است، نگاه بیشتر مدیران ما نگاهی سنتی است که باید آن را تغییر داد.

مشکات در خصوص یکی دیگر از چالش های سنتی بودن معادن گفت: عدم دسترسی به داده ها و اطلاعات در حال حاضر به چالشی بزرگ برای این بخش بدل شده و رفع این مشکل هم به دیجیتالی شدن معادن وابسته است.

صادق زاده مدیر محصول همکاران سیستم هم این میز گرد با اشاره به اینکه با هوشمندسازی می توان به صورت پنهان آمارها را آنالیز و معادن را به یکدیگر متصل کنیم، تا امکان استفاده از تجربه معادن فراهم شود؛ این روش در برخی از معادن دنیا اجرایی شده هرچند این رو هم باید گفت که 15 تا 20 درصد معادن اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات خود را می دهند، اما این روش می تواند کارایی معادن را افزایش دهد.

مهدی ایزدیار مدیرعامل شرکت فتاپ زیرساخت نیز در این میزگرد گفت: ما یک درصد از جمعیت دنیا را داریم و 7 درصد از معادن زیرزمینی را در اختیار داریم با این حال کمترین سهم از GDP رو در بخش معدن در دنیا داریم که این موضوع هم به سنتی بودن معادن ما باز می گردد.

مدیرعامل شرکت فتاپ زیرساخت با طرح این پرسش که چرا شرایط معادن کشور ما اینگونه است افزود: پاسخ این پرسش به هزینه بالای هوشمندسازی معادن و دشوار بودن این کار باز می گردد؛ عواملی که موجب شده اند تا بخش معدن تمایلی برای هوشمندن شدن نشان ندهد.

زیرساخت های هوشمندسازی موجود است

هرچند بسیاری از فعالان بخش معدن به نبود امکانات تاکید دارند و این عامل را یکی از دلایل عدم هوشمندسازی معادن می دانند، اما محسن یوسف پور مدیر کل راهکارهای سازمانی ایرانسل معتقد است که زیرساخت های هوشمندسازی در کشور موجود است و این شرکت آمادگی نصب اینترنت 5G در واحدهای صنعتی را دارد.

به گفته یوسف پور ؛ ایرانسل در این زمینه گام هایی نیز برداشته و چرا که این اقدام هم برای ما ضرورت دارد هم برای بخش معدن؛ چرا که بخش معدن برای افزایش بهره وری به هوشمندسازی نیاز دارد و ما نیز با توجه به فضای رقابتی باید وارد این عرصه شویم.

مدیر کل راهکارهای سازمانی ایرانسل در ادامه افزود: در مو       ضوع دیجیتال باید چند اتفاق رخ دهد ما وظیفه داریم که در شرایط فعلی مسیر را به جلو ببریم و با فعالان حوزه معدن به توافق برسیم؛ کاری که ما می توانیم به عنوان اپراتور انجام دهیم نقش یکپارچه ساز است و آنچه باید مورد توجه قرار دهیم این است که تحول دیجیتال نیاز به ساختار شکنی و تغییرات عمده دارد.