به گزارش اکوایران؛ امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اظهاراتی مدعی شده که اکنون 9 هزار و 600 قلم دارو در داروخانه‌ها داریم و داروخانه‌ها مملو از دارو هستند. 

بهرام عین اللهی اظهار کرده که ممکن است تنها چند قلم دارو با کمبود مواجه شود که همواره چنین مشکلاتی در کشور وجود داشته و مربوط به این دولت نیست.

آنطور که وزیر بهداشت به خبرگزاری خانه ملت گفته، کمبود دارویی که اخیرا ایجاد شد، مربوط به آنتی بیوتیک و سرُم بود و علت آن شیوع آنفولانزای زودرس است.

عین اللهی ادعا کرده که معضل کمبود دارو در برخی کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و کانادا نیز وجود دارد چرا که آنفولانزای زودرس باعث بالا رفتن مصرف و مواجه شدن ما با کمبود دارو بود که البته این معضل با واردات و سه شیفته شدن تولیدات در حال جبران است.

وزیر بهداشت اظهار کرده که این قول را می‌دهم ظرف یک الی دو ماه آینده کمبود دارو در این چند قلم دارویی جبران شود.

ادعای وزیر بهداشت در حالی مطرح شده که دیروز نشست کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت مجلس با حضور رئیس سازمان غذاودارو درباره مشکلات بیماران تالاسمی و وضعیت تامین و توزیع داروهای بیماران خاص برگزار شد.

نکته قابل توجه در این نشست، اعلام فوت 633 بیمار تالاسمی به دلیل کمبود دارو توسط دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی بود.

وضعیت دارو مساعد نیست

رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست اظهار کرده بود که در جلسات بررسی مشکلات بیماران تالاسمی، وضعیت تامین دارو به گونه‌ای بود که احساس شرم و خجالت کردیم.

به گفته عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، سازمان غذا و دارو تامین 7 میلیون دارو را برای سال 1400 ضمانت کرد اما کسی پاسخگو نیست که عدد تولید و واردات آن در مجموع چه میزان بوده است. 

براساس تاکید نماینده تهران در مجلس یازدهم، وضعیت دارو مساعد نیست و بیم آن می‌رود که مشکلات به سمت تجهیزات پزشکی نیز سوق پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرده که طی روزهای اخیر از مسئولان داروخانه 13 آبان و داروخانه‌های مرجع دیگر وضعیت کمبودهای دارویی را پیگیری کردم و اعلام شد که هنوز کمبودهای قابل توجهی وجود دارد که این مساله قابل قبول نیست. 

به گفته روح‌الامینی، علی‌رغم تمام تذکرات مشکل کمبود دارو هنوز رفع نشده، البته با حل نشدن تامین نقدینگی که ریشه اصلی مشکل است نیز مواجه هستیم و عدم پیش‌بینی‌ها، برخورد و تدبیر به هنگام باعث شده شرمنده بیماران باشیم در این رابطه به دنبال رفع مشکلات حوزه داروی مردم و بیماران خاص و تالاسمی، سرم و درمان هستیم و هیچ خواسته‌ای جز این نداریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از امضای 71 نماینده برای استیضاح وزیر بهداشت خبر داده و گفته که خواسته و منفعت شخصی نداریم بلکه به دنبال رفع مشکلات سد راه تامین دارو، درمان مردم و بیماران خاص و سایر مشکلات موجود در عرصه بهداشت و درمان هستیم.

رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرده که توضیح دهید که به پیش بینی‌ها برای دارو چه اندازه عمل شد و وضعیت عملکرد کمی و کیفی چگونه بوده و ارزیابی شما در این باره چیست؟

براساس اظهارات روح‌الامینی، سازمان غذا و دارو برنامه ریزی مناسبی برای تامین دارو نداشته است و وزارت بهداشت در کنار بی توجهی به مشکلات دارو و درمان به موضوع دیپلماسی سلامت نیز توجه چندانی ندارد.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، باید مکاتبه‌‌‌ای را در مورد گره‌گشایی از واردات مواد اولیه با منشا آلمان، سوئیس و سایر کشورهای متعهد به WHO داشته باشیم همچنین در جریان برنامه ریزی و پیش‌بینی دستگاه‌ها برای تامین داروی مورد نیاز برای سال آینده قرار گیریم و سازمان غذا و دارو باید طی یک ماه برنامه و تدابیر خود را برای تامین دارو تا پایان سال 1402 در رابطه با نظارت به موقع، کیفیت، دیپلماسی سلامت و تعهدات به ما ارائه کنند.

برای واردات دارو محدودیت نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست اظهار کرده که ما تصمیم گرفتیم برای واردات دارو محدودیت قائل شویم همچنین تصمیم گرفتیم داروها را به هر قیمتی تامین کنیم، آمادگی تامین داروهای بیماران تالاسمی خوراکی، تزریقی و تولید و واردات را داریم و محدودیتی هم اعمال نکردیم.

براساس اظهارات حیدر محمدی، در زمینه واردات، شرکت نوآرتیس سوئیسی اوج بداخلاقی را نشان داد و ما فراخوان فوریتی دادیم که به شرط کیفیت، شرکت‌های وارکننده واردات فوریتی انجام دهد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این نشست نیز اظهار کرده بود که برای تامین داروی تزریقی وارداتی مقرر شد بخشی از داروهای تالاسمی و برخی داروهای دیگر از محل اعتبارات برون مرزی در دسترس تامین شود.

محمد پیکان پور اظهار کرده که قیمت دسفرال خارجی بعد از اجرای طرح دارویار تغییری نکرده و همچنین در مورد داروی دفرازیروکس 6 میلیون تامین شده و تامین آن معادل سال 1400 بوده است.

امکان تامین ارز نداریم

مدیرکل عملیات ارزی بانک مرکزی هم در این نشست، اظهار کرده که اکنون امکان تامین ارز نداریم اما دنبال این هستیم که برای تامین ارز به منظور مصارف وزارت بهداشت اقدام کنیم.

شیوا راوشی در پاسخ به سوال روح الامینی مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی نمی تواند 100 میلیون یورو برای تامین دارو، اختصاص دهد، گفته که تلاش خواهیم کرد هر مبلغی که در حد مقدور باشد را اعلام کنیم؛ کل مبلغ پروژه کواکس 250 میلیون دلار بوده که بخشی از آن مصرف شده و از وزارت بهداشت خواستیم این قرارداد را مطالعه کند تا ما بتوانیم مابقی مبلغ را برگردانیم؛ ما در جریان این قرارداد نیستیم و در حوزه وظایف ما نیست و به راحتی نمی‌توان مابقی پول را برگرداند زیرا قرارداد مربوط به بیماری کرونا بوده است.

تغییر مدیران غذاودارو مشکلی از ما حل نکرده است

دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی در این نشست اظهار کرده که با تغییر مدیران در سازمان غذا و دارو هیچ مشکلی از ما حل نشده است، هر مدیری که جایگزین می‌شود زمان می‌برد که با بیماری ما آشنا شده و چنین تغییراتی برای ما آسیب زا بوده و نیاز است ثبات در سازمان غذا و دارو و بدنه کارشناسی و مدیریت میانی حفظ شود.

براساس اظهارات یونس عرب، تاکنون به دلیل کمبود دارو و مشکلات 633 بیمار جان خود را از دست داده است.

براساس اعلام خبرگزاری خانه ملت، دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی تاکید کرده که گوش شنوا برای رفع مشکلات و کمبود داروی بیماران تالاسمی وجود ندارد، می‌گویند نباید دارو وارد کرد اما وقتی کیفیت تولیدات داخلی مطلوب نیست به کجا باید مراجعه کنیم.