به گزارش اکوایران، در شرایطی که دور هشتم مذاکرات احیای برجام در شهر وین ادامه دارد، وزیر امور خارجه فرانسه و سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده بار دیگر نسبت به سرعت مذاکرات اظهار نگرانی کرده‌اند.

راه دراز تا رسیدن به یک توافق

بنا بر گزارش رویترز، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته گفته ایران و قدرت‌های جهانی با وجود پیشرفت‌هایی در پایان دسامبر، هنوز برای رسیدن به هرگونه توافقی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 (موسوم به برجام) فاصله دارند. این در حالی است که دور هشتم مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای نجات توافق برجام از روز سوم  ژانویه در شهر وین از سر گرفته شده است.

12

دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که امیدوارند تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه گشایشی حاصل شود و این در حالی است که اختلافات شدید در مورد سخت‌ترین مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است. از سوی دیگر ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین‌شده توسط قدرت‌های غربی برای مذاکرات را رد کرده است.

لودریان که برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان مجلس فرانسه به پارلمان آمده بود گفته: «مذاکرات ادامه دارد، اما با سرعت بسیار کند پیش می‌رود و این مسئله شکافی ایجاد می‌کند که شانس یافتن راه‌حلی که به منافع همه طرف‌ها احترام می‌گذارد را به خطر می‌اندازد. در پایان دسامبر مقداری پیشرفت حاصل شد، اما ما هنوز تا پایان این مذاکرات راه درازی در پیش داریم.»

این آمریکاست که منزوی شده و نه ایران!

در شرایطی که لودریان نسبت به سرعت روند مذاکرات اظهار نارضایتی کرده، شب گذشته هم ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم در یک کنفرانس خبری ادعا کرده آمریکا پیشرفت اندک هفته گذشته را کافی نمی‌داند و این روند باید افزایش یابد و تسریع شود. به گفته پرایس: «اگر بخواهیم برجام نجات داده شود تا مزایای عدم اشاعه آن از طریق توسعه اخیر برنامه اتمی ایران تضعیف نشود و یا از بین نرود، باید پیشرفت بیش از این باشد».

11

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا اطلاعات جدید از مذاکرات وین وجود دارد یا نه و آیا در وین به توافق نزدیک تر شده اند، گفت: «اطلاعات جدید بخصوصی وجود ندارد. همان طور که می دانید، این دور در حال برگزاری است. ما قبلا به پیش رفت نسبتا کمی که در روزهای اخیر انجام شده، اشاره کرده ایم... با این حال مذاکرات باید باید تسریع شود و پیشرفت در آن نه تنها باید برابر، بلکه حتی سریعتر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد».

او در ادامه با انتقاد از تصمیم دولت قبلی آمریکا برای خروج از برجام گفت: «عمیقا مایه تاسف است که به خاطر یک تصمیم نامعقول یا نسنجیده دولت قبلی، این دولت بدون برقرار بودن راستی آزمایی ها و پروتکل های نظارتی سرسختانه روی کار آمد». او ضمن انتقاد از تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام افزود: « به ما وعده توافقی بهتر داده شده بود. آن وعده توافق بهتر معروف را که یادتان هست؟ البته این وعده هیچ وقت تحقق پیدا نکرد و هیج وقت هم احتمال تحققش بیشتر نشد. در واقع کاملا برعکس از آب درآمد. از زمانی که دولت قبلی از برجام خارج شد، ایران با شتاب از تعهد هسته‌ای‌اش فاصله گرفت. به ماه وعده داده شده بود روحیه نیروهای متحد ایران تضعیف خواهد شد و مجبور خواهند شد از کارزار فشار حداکثری معروف تبعیت کنند. اما کاملا برعکسش صادق است... به ما گفته شده بود در جایگاهی قرار می گیریم که بهتر می توانیم با طیف کامل چالش هایی که ایران ایجاد می کند، مواجه شویم و با آن مقابله کنیم... دقیقا چطور قرار بود این کار را انجام دهیم، وقتی خود آمریکا بود، نه ایران، که در نتیجه تصمیم برای ترک یک توافق و پروتکلی که کارآمد بود، به انزوا کشیده شد».